УДК 373.5:159.928.22 ОРГАНІЗАЦІЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОГО СУПРОВОДУ АКАДЕМІЧНО ОБДАРОВАНИХ УЧНІВ
DOI: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2023-8-19
Анотація
У науково-методичній статті представлено практичні кейси психолого-педагогічної підтримки і супроводу академічно обдарованих учнів. Розкрито семантичні характеристики поняття супровід, надані вітчизняними та іноземними фахівцями. Виявлено особливості створення та організації розвивального освітнього середовища для академічно обдарованих дітей. Запропоновано алгоритм дій з діагностування інтересів і здібностей учнів. Акцентовано увагу на особливостях створення навчальних програм для роботи з академічно обдарованими дітьми. Зроблено висновок, що для повноцінного розвитку кожної дитини доцільно здійснювати коригування навчальних програм, сприяти залученню батьків до розвитку здібностей їхніх дітей, координувати роботу фахівців і розробляти індивідуальні карти просування здібних учнів.
Посилання
Bykovskyi, Y. T. (2020). Pedagogical conditions of activities of groups of out-of-school education institutions: monogr. : IVC ALKON (ukr).
Chaura, I. A. (2015). Management of the development process of talented and gifted students. Tavrian Herald of Education. № 2 (50). Part 1. 190–194 (ukr).
Kharkivska, А. І. (2021). Polyaspectity of professional training of gifted future teachers. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitational Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 2(5). 72–80. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-5-8 (ukr).
Matiushkin, A. M. (1989). The concept of creative giftedness. Questions of Psychology. № 6 (rus).
Onatskyi, V. M. (2001). Interaction of a practical psychologist and a teacher in working with gifted children. Continuing professional education: theory and practice: collection of science works / Under the editorship of I. A. Ziaziun and N. G. Nychkalo. Part 1. Kyiv. 358–367 (ukr).
Onatskyi, V. M. (2005). The formation of a gifted personality during schooling. Acmeology is a science of the 21st century: Materials of the International scientific and practical conference : Borys Grinchenko Kyiv University, 319–322 (ukr).
Onatskyi, V. M. (2022). Education of academically gifted students in developed countries of the world. Scientific Journal of the National Pedagogical Dragomanov University named. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects. Special issue. Vol. 2. 45–49 (ukr).
Protas, O. L. (2019). Social and pedagogical support for the development of creatively gifted children in the conditions of a general educational institution. Collection of Scientific Works of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohienko University. Socio-pedagogical series. № 33. 108–122 (ukr).
Shevchyshena, O. V. (2016). Psychological and pedagogical support of a gifted child in a general educational institution: scientific and methodological guide : OIPPO (ukr).
Shpak, O. (2005). Social and pedagogical support in the system of adaptation of a young teacher. Youth and Market. № 5 (15). 5–10 (ukr).
Takacs Carol Addison (1986). Enjoy your gifted child : New York, 1986. / The underserved: our young gifted children / edited by Merle B. Karnes. : NEW YORK (eng).
Voloshchuk, I. S., Kyrychuk, V. O., Madzihon, V. M., Meleshko, V. V., Rudyk, Y. M., Shulenok, O. S. & Yaremenko, L. A. (2021). Didactic principles of creative development of intellectually gifted lyceum students : Institute of the Gifted Child of the National Academy of Sciences of Ukraine (ukr).