УДК: 378: 376-051 (043.3) ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ МОБІЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ СПЕЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ У СВІТЛІ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ

DOI: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2022-7-6

  • Лілія Іванівна Нічуговська Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара https://orcid.org/0000-0002-3704-8126
  • Людмила Миколаївна Ніколенко Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, м. Дніпро https://orcid.org/0000-0001-8708-3117
Ключові слова: професійна мобільність, педагогічна компетентність, спеціальна освіта, педагог спеціальної освіти, заклади вищої освіти, здобувачі вищої освіти, компетентнісний підхід

Анотація

Наукова стаття стосується важливої проблеми розвитку професійної мобільності майбутніх педагогів спеціальної освіти, вирішення якої актуалізовано суттєвими змінами в практиці корекційної роботи та підходах до її організації як у спеціальних, так і в інклюзивних закладах, зміст діяльності яких значно переструктуровується в умовах воєнного часу. Вирішення цієї проблеми потребує від закладів вищої освіти швидкого реагування на запити й виклики освітньої практики та приділення особливої уваги оновленню змісту підготовки корекційних педагогів в аспекті формування навичок особистісної та професійної мобільності.

У статті проаналізовані наукові погляди на феномен професійної мобільності, означені теоретико-методологічні основи розвитку професійної мобільності майбутніх педагогів спеціальної освіти (концептуальні підходи, принципи та організаційно-педагогічні умови). Передбачається, що в подальшому розбудована на цих наукових засадах технологія розвитку професійної мобільності педагога спеціальної освіти дасть високоякісний результат.

Біографії авторів

Лілія Іванівна Нічуговська, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

доктор педагогічних наук, професор

Людмила Миколаївна Ніколенко, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, м. Дніпро

кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Arnold, R. etal. (1991). Educating for a Change. Toronto : Between the Lines Press, 13–19 (eng).
Bezpalko, O. V. (2012). Components of professional mobility of future socialte achers. Bulletin of Psychology and Social Pedagogy. Collection of scientific works Issue 7.http://www.psyh.kiev.ua/Zbirnyk_nauk._prats._-_Выпуск_7(Access:01.09.22) (ukr).
Bilozerova, M. V. (2018). The concept of "polyprofessional mobility" of future specialists in scientificr esearch. Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University: Pedagogical Sciences. № 8 (322). Vol. 1. 179–185 (ukr).
Chervonenko, K. S. (2022).Formation of professional mobility of future social workers by means of volunteer activity. Naukovyi Chasopys National Pedagogical Dragomanov University. Series 5. Pedagogical sciences: realias and perspectives. Сollection of research articles / the Ministry of Education and Science of Ukraine, National Pedagogical Dragomanov University. Issue 85 : Publishing House «Helvetica», 217–222. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.85.46 (ukr).
Chizhova, N. V.&Bilonizhka, I. S. (2021). Mobility of personality: requirements of the present. Pedagogy of Creative Personality Formationin Higher Education and Secondary Schools. № 75, Vol. 3. 17–20 http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2021/75/part_3/5.pdf(Access:01.09.22) (ukr).
Demianenko, O. Ye. (2018). Approaches to the formation of professional mobility inthemoderneducationalprocess. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/23456(Access:01.09.22) (ukr).
Diachok, N. V. (2020). Professional mobilityasanindicatorofthequalityofteachereducation. PedagogicalEducation: TheoryandPractice. Psychology. Pedagogy. № 33 https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/220(Access:01.09.22) (ukr).
Dokuchyna, T. (2020). Analysis of the problem of professional mobility of remedial teachers. Pedagogical sciences: theory, history, innovativetechnologies. № 9 (103). https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/06/8.pdf(Access:01.09.22) (ukr).
Horbachova, I. I. (2018). Formation of professional mobility of teachers on the basis of acmeological approach in the system of methodological work of secondary schools. The sis for the degree of the Candidate of Pedagogical Sciences / H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University(ukr).
Ivanchenko, E. A. (2005).Formation o fprofessional mobility of future economists in the process of training in higher educationalins titutions: The sis fort hedegree of the Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04 / SouthUkrainian K. D. UshynskyiStatePedagogicalUniversity(ukr).
KuIbida, V. S.&Shpektorenko, I. V. (2018). Professional mobility and problems of professionalization of public administration personnel: monograph : NADU. 13–16. (ukr).
Lapina, O. A. (2017). Ontheissueofprofessionalself-determinationandmobilityof a teacherinmarginalsituations. ASR: PedagogyandPsychology № 2 (19). 82–83 (rus).
Nichuhovska, L. I.&Nikolenko, L. M. (2020). Development of inclusive competencies in future special education teachers when studying for Master's degree Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitation Academy of Zaporizhzhia Regional Council. Iss. 2(3). 109–118. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2020-3-11(ukr).
Nichuhovska, L. I. (2017). Strategyandmanagementofprofessionalmobilityoffutureteachersintheprocessofmaster'straining. TheImageof a ModernTeacher. № 1. 11–15. http://nbuv.gov.ua/UJRN/isp_2017_1_3. (ukr).
Nikolenko, L. M. (2022). Scientific approach esand princip les of innovative pedagogical activity in the formation of life-creativity competence of higher education students. Innovative pedagogical activityas a factorin the formation of life-creative competence of the applicant for education: monograph. 118–130. http://repository.dnu.dp.ua:1100/?page=inner_material&id=15105(Access:01.09.22) (ukr).
Semenog, O. &Kozhemiakina, I. (2020).Development of professional speechand language competence of primary school teachers: the oryand practice: monograph.Publishing Houseofthe Sumy State A.S.Makarenko Pedagogical University17–26 (ukr).
Shelton, C., Yang, J. &Liu, Q. (2005). ManaginginanAgeofComplexity: QuantumSkillsfortheNewMillennium. InternationalJournalofHumanResourcesDevelopmentandManagement, 127–141 (eng).
Sushentseva, L. L. (2011). Formation of professional mobility of future skilled workers invocational schools: the oryand practice: monograph (ukr).
Synov, V. M. (2020). Trendsin professional training of special education specialistsin the system of higher education. Higher Education of Ukraine. № 1. 34–42 http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/37449/Synov_Suprun_Sheremet.pdf(Access:01.09.22) (ukr).
Tarasova, O. (2018). Development of psychological mobility of future vocational teachers in the process of vocational training. Scientific Bullet in of the Institute of Vocational Education of NAPS of Ukraine. Professional Pedagogy https://www.researchgate.net/publication/330350712(Access:01.09.22) (ukr).
Опубліковано
2022-12-23