УДК 371.14:378.147:004 УДОСКОНАЛЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ ЯК ОСНОВА ЯКІСНОГО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ УЧНІВ

DOI: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2022-7-4

  • Ганна Григорівна Чаус Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» https://orcid.org/0000-0001-6581-6359
  • Євгенія Володимирівна Кочерга Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» https://orcid.org/0000-0002-5593-6346
  • Олена Анатоліївна Романець Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» https://orcid.org/0000-0002-5439-3749
Ключові слова: інформаційно-цифрова компетентність вчителя, дистанційне навчання, інформаційно-комунікаційні технології, післядипломна освіта, цифровізація освіти, природнича освітня галузь

Анотація

У статті розглядається проблема готовності вчителів до роботи у цифровому освітньому середовищі. Проаналізовано рівень володіння вчителями природничої освітньої галузі Дніпропетровської області цифровими інструментами та досвід використання цифрових ресурсів під час реалізації дистанційного навчання. Наведено результати опитування вчителів природничої освітньої галузі про готовність до роботи у цифровому освітньому середовищі. Актуальність даного питання є очевидною у зв’язку з результатами проведеного дослідження, які демонструють недостатній рівень володіння вчителями інформаційно-комунікаційними технологіями. У статті обґрунтовано доцільність та зазначено методи і форми удосконалення інформаційно-цифрової компетентності вчителів у післядипломній освіті. Представлено перелік освітніх програм курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників, реалізація яких сприятиме розвитку інформаційно-цифрової компетентності вчителів природничої освітньої галузі. Визначено перспективи подальших наукових досліджень, які полягають в обґрунтуванні педагогічних умов та моделі розвитку інформаційно-цифрової компетентності вчителів природничої освітньої галузі, апробації обґрунтованих педагогічних умов та моделі і на цій основі удосконаленні змісту курсів підвищення кваліфікації вчителів природничої освітньої галузі.

Біографії авторів

Ганна Григорівна Чаус, Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради»

кандидат біологічних наук, доцент

Євгенія Володимирівна Кочерга, Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради»

кандидат педагогічних наук

Олена Анатоліївна Романець, Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради»

кандидат історичних наук, доцент

Посилання

Antoshchuk, S. (2018).Web-resources for the modern teacher of the New Ukrainian School. Digital competence of the modern teacher of the New Ukrainian School: Collection of abstracts of the Ukrainian science and practice seminar7–10(ukr).

Bykov, V. Yu. et al. (2017).Assessment of information and communication competence of students and teachers in the conditions of European integration processes in education: Pedagogical thought(ukr).

Chervonenko, K. S. (2022). Using padlet virtual board in the process of distance learning in higher education institutions. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitational Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 1(6). 62–70.https://doi.org/10.51706/2707-3076-2022-6-8 (ukr).

Haletskyi, S. (2019). The main pedagogical goals of using information and communication technologies in the education system. Digital information and communication technologies in education: experience and challenges : Ostroh Academy. 30‒31 (ukr).

Kocherha, Ye., Chaus, H., Kirman, V. &Romanets, O. (2020). The personal component of a teacher's professional competence. Educational innovations: philosophy, psychology, pedagogy: a collection of scientific articles in 2 volumes / ed. by O.V. Huzenko. Vol. 2. 289–292 (ukr).

Kravchuk, O. (2020). Advantages and disadvantages of using information and communication technologies in the educational process. Modern achievements in science and education: XV International scientific conference, Netanya (Israel), September 16–23. : KhNU 64–67. http://elar.khmnu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/9131/1/Kravchuk.pdf(Access:14.09.22) (ukr).

Krumsvik, R. (2008). Situated learning and teachers’ digital competence. Education & Information Technologies.13(4). 279–290(eng).

Morze, N., Vasylenko, S. & Hladun, M. (2018). Ways to increase motivation of university teachers to develop their digital competence Open Educational E-environment of Modern University. N. 5. 160–177 (ukr).

Papernova, T. (2022). The main directions of teaching teachers to use information and communication technologies in their professional activitieshttps://roippo.org.ua/upload/iblock/aa5/papernova-t.v.-osnovni-napryamy-navchannya-pedagogiv-u-prof.diyal%60nosti.doc(Access:14.09.22) (ukr).

Petrovoi, L. (Ed.). (2021). The development of information and digital competence of pedagogical workers in the conditions of postgraduate education: collective monograph : Mriia http://ir.soippo.edu.ua/bitstream/123456789/215/1/Petrova_Development_Of_Information_And_Digital_Competence.pdf(Access:14.09.22) (ukr).

Prokhorova, S. (2015). The concept of a foreign language teacher digital competence in the world educational space. Bulletin of Zhytomyr State University. Series: Pedagogical sciences. Issue 4 (82). 113–116 (ukr).

Romaniuk, M. (2022). Use of ICT to improve the quality of education http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/14875/1/Romaniuk.pdf(Access:14.09.22) (ukr).

Shvachych, H. (2017). Modern information and communication technologies: a study guide : NMetAU https://nmetau.edu.ua/file/ikt_tutor.pdf(Access:14.09.22) (ukr).

Sihetii, I. (2021). Information and communication technologies as a practice-oriented means of solving educational tasks in the conditions of postgraduate education. Scientific Bulletin of Uzhgorod University: collection of scientific works. Pedagogy. Social work : Hoverla. Issue 2 (49). 178–181 (ukr).

Sydorenko, V. (2017). The development of the teacher information and digital competence of the new Ukrainian school according to the two-stage distance-face-to-face form of education. Open education and distance learning: from theory to practice: collection of the materials of All-Ukrainian electronic scientific and practical conference https://core.ac.uk/download/pdf/132488140.pdf(Access:14.09.22) (ukr).

Tryfonova, O. (2018). Information and digital competence: foreign and domestic experience Proceedings. Series: Pedagogical sciences. V. 2(173). 221–225 (ukr).

UNESCO ICT Competency Framework for Teachers.https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721(Access:14.09.22) (eng).

Zakharko, N. (2019). Information and communication technologies: theory and practice (on the example of studying pharmaceutical disciplines in medical institutions of higher education). New Pedagogical Thought Iss. 2(98). 35–38(ukr).

Опубліковано
2022-12-22
Розділ
Загальна педагогіка та історія педагогіки