УДК 159.922.76-056.313: [159.954 НАПРЯМКИ ФОРМУВАННЯ УЯВЛЕНЬ ПРО СІМ’Ю У ПІДЛІТКІВ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ
DOI : https://doi.org/10.51706/2707-3076-2022-6-11
Анотація
У науково-оглядовій статті представлено теоретичний аналіз психолого-педагогічної проблеми формування уявлень про сім’ю у підлітків з інтелектуальними порушеннями. Актуальність дослідження визначається особливостями психічного розвитку цієї категорії осіб та низьким рівнем культури стосунків у багатьох сім’ях, де виховуються ці підлітки, що надалі заважає їм сформувати позитивний образ відносин між членами родини. Метою статті є конкретизація напрямків діяльності педагогів спеціальних закладів з формування уявлень про сім’ю у підлітків з інтелектуальними порушеннями. У статті розкрито зміст поняття «уявлення про сім’ю», проаналізовано його основні компоненти: когнітивний, емоційно-ціннісний та поведінковий. Узагальнено результати досліджень науковців з проблеми визначення напрямків роботи з формування уявлень про сім’ю. Доведено, що системна реалізація всіх напрямків сприятиме формуванню уявлень про сім’ю та стане передумовою успішного самостійного сімейного життя підлітків з інтелектуальними порушеннями.
Посилання
Denysova, N. (1998). Formation of ideas about intersex and family-role relations of mentally retarded adolescents in the process of remedial education and upbringing: author's: abstract of the thesis for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences (rus).
Havrylov, O. V. (2021). Modern aspects of the organization of work with children with intellectual disabilities Special education: problems and prospects, materials of the 14th International Scientific and Practical Conference : Publisher O. V. Kovalchuk (ukr).
Ivanenko, A. S. (2016). Forming ideas about the future family of mentally retarded adolescents: abstract of the thesis for the degree of Candidate of Psychological Sciences https://npu.edu.ua/images/file/vidil_
aspirant/dicer/%D0%94_26.053.23/Ivanenko.pdf (Access: 05.2022) (ukr).
Levytskyi, V. E. (2006). Peculiarities of training senior students with impaired intelligence before family life: Medobory (ukr).
Myronova, S. P. & Matvieieva M. P. (1996). Sex education in secondary schools: a guidebook for teachers. Kamianets-Podilskyi (ukr).
Nichuhovska, L. I., Nikolenko, L. M. (2020). Development of inclusive competencies in future special education teachers when studying for Master's degree Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal. Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitation Academy of Zaporizhzhia Regional Council. Iss. 2(3). 109–118. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2020-3-11 (ukr).
Pavlyuk, N. V. (2012). The level of preparation for the family life among mentally retarded senior school students as a subject of socio-pedagogical research. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Luhansk. Pedagogical sciences (ukr).
Rubinshtein, S. Ya. (1998). Psychology of a mentally retarded student : Prosveshchenye Publishing (rus).
Shapovalova, O. E. (2006) Emotional development of mentally retarded schoolchildren: abstract of the thesis for the degree of Candidate of Psychological Sciences (rus).
Shaumarov, H. B. (1990). Socio-psychological problems of a new family of graduates of a special school for children with mental retardation : abstract of the thesis for the degree of Candidate of Psychological Sciences (rus).
Shevchenko, Yu. (2020). Peculiarities of the development of children with intellectual disabilities in the modern educational space "SPECIAL CHILD: education and upbringing", No. 3, 36-46. URL https://lib.iitta.gov.
ua/724446/1/OSOBLYVOSTI%20ROZVYTKU%20DITEY%20%203-2020.pdf (Access: 05.2022) (ukr).
Stadnenko, N. M., Matveeva, M. P. & Obukhivska, A. H. (2002). Essays on oligophrenopsychology : Kamianets-Podilskyi (ukr).
Synov, V. M., Matvieieva, M. P. & Khokhlina, O. P. (2008). Psychology of a mentally retarded child : Znannia (ukr).
Tatianchykova, I. V. (2011). Socialization of children with mental and physical disabilities. Current Issues of Remedial Education (ukr).
Trykoz, S. V. & Blech, G. O. (2018). A child with intellectual development disorders : Publishing House "Ranok", Publishing Group "Kenhuru" (ukr).
Utiosov, Ya. A. (2020 a). Peculiarities of the leading activities of adolescents with intellectual disabilities in the context of the formation of their social competences Current Issues of Remedial Education. 267–278 https://doi.org/10.32626/2413-2578.2020-16.267-278 (ukr).
Utiosov, Ya. A. (2020 b). A special method of research of the main indicators of the formation of social competence of adolescents with intellectual disabilities Scientific Journal. Issue 41. Remedial pedagogy 107–114 https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series19.2020.41.15 (ukr).
Valko, T. (2020a). Views of teachers on the formation of ideas about the family in adolescents with intellectual disabilities Research Gate https://doi.org/10.24139/2312-5993/2020.09/011-020 (ukr).
Valko, T. (2020b) The idea of family relationships as a condition for creating your own family of people with intellectual disabilities: Current Issues of Remedial Education. Collection of scientific works https://doi.org/10.32626/2413-2578.2020-16.46-56 (ukr).
Авторське право (c) 2022 Науковий журнал Хортицької національної академії

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.