УДК: 376-056.2/.3+159.922.76 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ІНТЕГРАЦІЇ В ОСВІТІ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УКРАЇНІ

DOI: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-5-11

  • Світлана Юріївна Конопляста Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова http://orcid.org/0000-0001-9233-7505
  • Олена Борисівна Бєлова Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка http://orcid.org/0000-0001-6162-4106
Ключові слова: інтеграція, інклюзія, діти з особливими освітніми потребами, моделі інтеграції, інтеграція в освіті

Анотація

У науково-оглядовій статті здійснено теоретичний аналіз проблеми інтеграції в освіті дітей з особливими освітніми потребами. Метою дослідження є вивчення дисонуючих психолого-педагогічних питань у проблемному полі освітнього інтегрування дітей з особливими освітніми потребами.

На основі аналізу зарубіжних та вітчизняних наукових джерел описано форми (моделі) організації інтегрованого навчання в Україні; висвітлено рівневу підтримку в середніх загальноосвітніх закладах України відповідно до індивідуальних потреб та можливостей дітей із особливими освітніми потребами, зокрема, наголошено, що питання забезпечення якісної освіти перекладено на органи державної влади, органи місцевого самоврядування та заклади освіти. У статті розкриті аргументи щодо переваги інтеграції дітей з обмеженими можливостями здоров’я в системі загальноосвітнього простору, а саме: соціальна та побутова адаптація; забезпечення правом на рівний доступ до освіти; врахування ціннісних інтересів, потреб, індивідуальних, психофізіологічних та інтелектуальних можливостей; формування навчальної пізнавальної активності; створення умов для отримання досвіду соціальної взаємодії в оточенні однолітків з типовим психофізичним розвитком; розвиток морально-культурних цінностей. У процесі вивчення було виявлено, що інтегроване навчання демонструє перспективні механізми вдосконалення системи навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами, котрі можуть доповнювати технології інклюзивної освіти.

Біографії авторів

Світлана Юріївна Конопляста, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

доктор педагогічних наук

Олена Борисівна Бєлова, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

кандидат педагогічних наук, доцент

Опубліковано
2024-02-28