УДК 378.091.12.011.3-051:811.111 ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ДО ПОДОЛАННЯ ЕМОЦІЙНО-ВОЛЬОВИХ БАРʼЄРІВ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ ПАРТНЕРСЬКОЇ ВЗАЄМОДІЇ

DOI : https://doi.org/10.51706/2707-3076-2025-12-11

  • Володимир Петрович Татарін Бердянський державний педагогічний університет https://orcid.org/0009-0004-8812-4389
  • Ірина Яківна Глазкова Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-5280-5471
Ключові слова: майбутні вчителі англійської мови, емоційно-вольові барʼєри, партнерська взаємодія, організаційно-педагогічні умови, практико-орієнтованість, аналітика, рефлексія, інтерактивно-фахові завдання

Анотація

Метою наукової статті є дослідження організаційно-педагогічних умов підготовки майбутніх учителів англійської мови до подолання емоційно-вольових бар’єрів учнів у процесі партнерської взаємодії. Для досягнення мети використано методи аналізу психолого-педагогічної та методичної літератури, узагальнення наукових фактів та аналізу власного педагогічного досвіду. У статті схарактеризовано сучасний етап розвитку вищої освіти в Україні, що супроводжується необхідністю системних змін задля підвищення якості підготовки педагогічних кадрів у контексті глобальних освітніх трансформацій.

Виокремлено ключові чинники, що забезпечують інтеграцію теоретичних знань і практичних умінь, а також визначено їх вплив на формування професійної компетентності майбутніх педагогів. У межах дослідження окреслено п’ять структурно-функціональних компонентів компетентності у подоланні емоційно-вольових барʼєрів учнів у процесі партнерської взаємодії: мотиваційний, когнітивний, діяльнісно-практичний, аналітико-рефлексивний та особистісний. Виокремлено три основні умови підготовки майбутніх учителів англійської мови у контексті розглянутої компетентності: перша – створення партнерського середовища в процесі підготовки майбутніх учителів англійської мови до подолання емоційно-вольових барʼєрів учнів у процесі партнерської взаємодії; друга спрямованість діяльності викладача на практико-орієнтований характер підготовки майбутніх учителів англійської мови до подолання емоційно-вольових барʼєрів учнів у процесі партнерської взаємодії; третя залучення майбутніх учителів англійської мови до аналітико-рефлексивної діяльності під час їхньої підготовки до подолання емоційно-вольових барʼєрів учнів у процесі партнерської взаємодії. Проаналізовано їх завдання та вплив на формування визначених компонентів досліджуваної компетентності. Також розроблено систему інтерактивно-фахових завдань (дидактичних, методичних, практичних та інтегративних), що сприяє поєднанню теорії з практикою.

Представлені положення можуть бути використані як концептуальна основа для подальшої експериментальної перевірки ефективності організаційно-педагогічних умов у межах професійної підготовки майбутніх учителів.

Біографії авторів

Володимир Петрович Татарін, Бердянський державний педагогічний університет

аспірант

Ірина Яківна Глазкова, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

доктор педагогічних наук, професор

Опубліковано
2025-06-13