УДК 378.091.321:005.336.1(410+73 КРИТЕРІЇ ЕФЕКТИВНОСТІ ВИКЛАДАЧА ВИЩОЇ ШКОЛИ (ДОСВІД США ТА ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ)
DOI : https://doi.org/10.51706/2707-3076-2019-1-8
Анотація
У статті розглядається питання ефективності діяльності викладача вищої школи. Зокрема, автор аналізує критерії виявлення ефективності викладачів вищої школи США та Великої Британії. Зазначається, що проблема оцінювання роботи викладачів часто привертала увагу науковців багатьох країн. Установлено, що значна кількість наукових досліджень щодо ефективності роботи викладачів пов’язана з дослідженням валідності визначення рейтингу викладачів серед студентів. Було визначено, що студентський рейтинг викладачів високо корелюється з особистими рисами вчителя, досягненнями студентів, студентським рейтингом і оцінюванням викладачів тими самими студентами через кілька років. Велика кількість джерел із зазначеної проблематики підтверджує, що зміст оцінювання має бути багатомірним. Установлено, що американськими науковцями були визначені деякі принципи оцінювання діяльності викладача вищої школи, зокрема автором аналізуються такі принципи, як множинність методів, відповідальність кафедри, факультету, університету, індивідуальний підхід у оцінюванні викладачів, широкоспекторне оцінювання. При оцінюванні діяльності викладача вищої школи британські й американські освітяни наполягають на необхідність посилання на декілька джерел. Неможливо оцінити об’єктивно викладацьку діяльність, ґрунтуючись на одному джерелі інформації. Американські вчені виділяють так звану тріаду джерел ефективного оцінювання
викладачів вищої школи: студенти, колеги та самооцінювання. Одним із інформативних джерел оцінювання викладача вищої школи вважається портфоліо. Портфоліо може слугувати для двох основних цілей: по-перше, для вирішення кадрових питань, і, по-друге, для вдосконалення викладацької діяльності. Автором представлено рекомендації щодо взаємооцінювання викладацької діяльності в університетах, запропоновані американськими та британськими педагогами.
Доведено, що у Великій Британії та США не існує універсальної системи визнання професорсько-викладацького складу, кожна країна і навіть кожен університет розробляють свою власну систему та критерії оцінювання діяльності викладачів вищої школи.
З-поміж перспективних напрямів дослідження зазначеної наукової проблеми автор вбачає вивчення та розробку критеріїв оцінки викладачів вищої освіти України, а також порівняльний аналіз критеріїв оцінки діяльності викладачів вищої освіти в Україні та інших країнах, зокрема Великобританія і США.