УДК: 373.5:364.632]:343.85(045) ЗАПОБІГАННЯ БУЛІНГУ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: СУЧАСНИЙ СТАН ПРОБЛЕМИ

DОІ:https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-4-18

Ключові слова: булінг, заклад загальної середньої освіти, учнівський колектив, кібербулінг

Анотація

В науковій статті автором визначено актуальність процесу цькування в ЗЗСО як пригнічення духовної повноцінності особистості. Проаналізовано низку різноаспектних наукових досліджень вітчизняних і закордонних психологів, педагогів, а також соціальних досліджень зі статистичними даними щодо явища булінгу в Україні. З’ясовано, що дитяча агресивність притаманна більшості, проте вона виникає через різні внутрішні та зовнішні причини. Цілеспрямовані дії кривдників відбуваються через фізичні (побиття, шкода речам) чи мовленнєві дії (пригнічення, насмішки). Охарактеризовано ролі учасників булінгу (кривдник, жертва, свідок) та визначено головні ознаки цього процесу в колективі (страх, жорстокість, образи тощо). Здійснено узагальнення щодо типології прояву агресивності кривдників на початковому та середньому рівні освіти. Автор звертає увагу на один з видів булінгу – кібербулінг, проблема якого набуває все більшої актуальності з динамічним розвитком цифрових технологій. Надано рекомендації для проведення профілактичної роботи запобігання булінгу учителями в ЗЗСО під час уроків, виховних заходів у процесі здійснення різних видів діяльності.

Біографія автора

Алла Анатоліївна Харківська, Харківська гуманітарно-педагогічна академія

доктор педагогічних наук, професор

Опубліковано
2024-03-01