УДК: 378.091.2:364-43]:37.013.42 КОМПОНЕНТИ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО ПРОФІЛАКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У МОЛОДІЖНОМУ СЕРЕДОВИЩІ

DOI: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2022-8-1

  • Катерина Сергіївна Червоненко Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія https://orcid.org/0000-0001-6749-2167
Ключові слова: готовність, професійна підготовка, майбутні соціальні працівники, профілактична діяльність, молодіжне середовище

Анотація

Статтю присвячено висвітленню компонентної структури готовності здобувачів вищої освіти за спеціальністю 231 Соціальна робота до профілактичної діяльності у молодіжному середовищі.

Мета дослідження полягає у визначенні та обґрунтуванні компонентів готовності майбутніх соціальних працівників до профілактичної діяльності у молодіжному середовищі. Використано методи: аналіз наукової літератури та нормативно-правових документів України з питань професійної підготовки фахівців соціальної сфери й надання послуги соціальної профілактики; анкетування, спрямоване на визначення основних компонентів профілактичної діяльності соціальних працівників; узагальнення результатів.

Проаналізовано наукові погляди вчених на дефініцію «професійна підготовка майбутніх соціальних працівників», «соціальна профілактика». Визначено, що основною метою профілактичної діяльності соціальних працівників у молодіжному середовищі виступає превенція соціальних та життєвих проблем молоді, а також попередження ускладнення вже існуючих через впровадження системних та цілеспрямованих заходів.

Розглянуто професійну підготовку майбутніх соціальних працівників до профілактичної діяльності у молодіжному середовищі як процес формування спеціальних знань, умінь і компетентностей, розвиток особистісних якостей, результатом якого виступає готовність до реалізації профілактичної діяльності щодо попередження розповсюдження негативних явищ у молодіжному середовищі, плекання ідей здорового способу життя, реалізацію творчого потенціалу кожної особистості, ліквідацію ризикованих вчинків та їх наслідків.

Сформульовано авторське визначення поняття «готовність до профілактичної діяльності»як інтегративної особистісної здатності до впровадження профілактичних заходів первинного, вторинного та третинного характеру на різних рівнях її реалізації.

Представлено результати опитування здобувачів вищої освіти за спеціальністю 231 Соціальна робота щодо компонентної структури досліджуваної готовності. На основі аналізу наукової літератури та результатів анкетування визначено, проаналізовано та обґрунтовано компоненти готовності майбутніх соціальних працівників до профілактичної діяльності у молодіжному середовищі: мотиваційно-особистісний, когнітивно-змістовий та діяльнісний.

Біографія автора

Катерина Сергіївна Червоненко, Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія

кандидат педагогічних наук

Посилання

Bezpalko, O. V. (2003). Social pedagogy in diagrams and figures: a tutorial : Center for Educational Literature. (ukr).
Chervonenko, K. S. (2019). Formation of future social workers’ readiness for the organization of students’ volunteer activity: synopsis of thesis for scholarly degree of candidate of pedagogical sciences: specialty 13.00.04 / Melitopol State Pedagogical University named after B. Khmelnitsky (ukr).
Dictionary of terms and concepts of modern education (2020) / comp. by L. M. Mykhailova, O. V. Pahava, O. V. Pronina. General ed. L. M. Mykhailova. Sievierodonetsk (ukr).
Dochy, F., Segers, M., Vanden Boossche, P. &Gijbels, D. (2003).Effects of problem-based learning: A meta-analysis.Learning and Instruction, 13 (5). 533–568 (eng).
Falynska, Z. Z. (2006). Practical training of future social teachers in higher educational institutions: synopsis of thesis for scholarly degree of candidate of pedagogical sciences: specialty 13.00.04 / M. Kotsyubynsky Vinnytsia Pedagogical University (ukr).
Honcharenko, S. U. (2011). Ukrainian pedagogical dictionary. 2nd edition, extended and corrected. Rivne: Volynskioberehy. 552 p. http://surl.li/vagp(ukr).
Kalaur, S. M. (2018). A system of professional training of future specialists in the social sphere to resolve conflicts in professional activities: thesis for scholarly degree of doctor of pedagogical sciences: 13.00.04 / V. HnatiukTernopilNational Pedagogical Universityhttp://tnpu.edu.ua/naukova-robota/docaments-download/d-58-053-03/Dis_Kalaur.pdf(ukr).
Karpenko, O. H. (2007). Professional training of social workers in the conditions of university education: scientific-methodical and organizational-technological aspects: a monograph : Kolo(ukr).
Lynnyk, L. M. (2006). Socio-pedagogical principles of preventive work with difficult adolescents: thesis for scholarly degree of candidate of pedagogical sciences: 13.00.05 / LesiaUkrainkaVolyn State University (ukr).
Ministry of Education and Science of Ukraine (2019). Order on approval of the standard of higher education in the specialty 231 “Social work” for the second (master's) level of higher education dated April 24, 2019 № 556. https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-standartu-vishoyi-osviti-za-specialnistyu-231-socialna-robota-dlya-drugogo-magisterskogo-rivnya-vishoyi-osviti(ukr).
Ministry of Education and Science of Ukraine (2019). Order on approval of the standard of higher education in the specialty 231 “Social work” for the first (bachelor's) level of higher education dated April 24, 2019 № 557.https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-standartu-vishoyi-osviti-za-specialnistyu-231-socialna-robota-dlya-pershogo-bakalavrskogo-rivnya-vishoyi-osviti(ukr).
Ministry of Social Policy of Ukraine (2015). Orderon Approval of the State Standard of Social Prevention Services 10.09.2015 № 912.https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1155-15(ukr).
Moiseiuk, N. Ye. (2006). Readiness for professional activity: essence and ways of formation. Modern information technologies and innovative teaching methods in training: methodology, theory, experience, problems: a collection of scholarly essays. Issue 12 : SRPH «Vinnytsia», 364–368. (ukr).
Moliako, V. O. (1989). Psychological readiness for creative work : Znannia(ukr).
Petrovych, V. & Liutyi, V. (2021). Prevention as a social service for families in difficult life circumstances. Social work with families: theories, models, effective practices: collective monograph.LesiaUkrainka Volyn National University. / Edited by V. Petrovych, S. Cherneta. Lutsk: Entrepreneur Hadiak Zhanna Volodymyrivna, Printing House "Volynpoligraf", 217–240 (ukr).
Uruskyi, V. I. (2005). Formation of teachers' readiness for innovative activity: methodical manual. Ternopil: TOKIPPO http://ipohnpu.in.ua/wp-content/uploads/2020/04/v.-uruskyj.-formuvannia-hotovnosti-vchyteliv-do-innovatsijnoi-diial-pdf.pdf(ukr).
Vainola, R. Kh. (2008). Digitalization of socio-pedagogical work: theory and practice. Textbook / ed. By Prof. S. O.Sysoeva : M. P.DragomanovNPU(ukr).
Volkova, V. A., Hlushkova, K. I. (2013). Social and pedagogical work with families in difficult life circumstances. Scientific Bulletin of Melitopol State Pedagogical University. Series: Pedagogy.Iss. 2, 37–42. (ukr).
Опубліковано
2022-12-27