УДК 37.034 (09) СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ІДЕЇ ФОРМУВАННЯ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ВЧИТЕЛЯ В ПЕДАГОГІЧНІЙ ДУМЦІ УКРАЇНИ (ХІ – ХІХ СТ.)

DOI : https://doi.org/10.51706/2707-3076-2025-12-18

  • Василь Жуков Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-7845-6222
Ключові слова: етапи, морально-етичні якості, цінності, культура, вчитель, освіта, становлення, розвиток

Анотація

У статті проаналізовано етапи становлення та розвитку ідеї морально-етичної культури вчителя в українській педагогічній думці протягом ХІ – ХІХ століть. Доведено, що в ХІ – ХІV століттях від учителя вимагалось суворе, аскетичне виховання підростаючого покоління, що спрямоване на розвиток у дітей терпіння, вміння відмовлятися від життєвих радощів.

З’ясовано, що у XV‒XVIIІ століттях формування морально-етичної культури вчителя відбувалось у Львівській братській школі, Києво-Могилянській академії, Острозькій школі-академії та Київській колегії. Саме в цей період зазначені питання набули державного характеру.

Установлено, що вагомий внесок у подальший розвиток ідеї морально-етичної культури вчителя зробили відомі освітяни цього періоду – Г. Сковорода, Ф. Прокопович, М. Козачинський, Г. Кониський, Л. Зизаній, П. Могила та інші.

З’ясовано, що з ХІХ століття питання формування морально-етичної культури вчителя розглядалось у вчительських семінаріях та учительських інститутах.

Біографія автора

Василь Жуков, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

доктор філософії, доцент

Опубліковано
2025-06-12
Розділ
ЗАГАЛЬНА ПЕДАГОГІКА ТА ІСТОРІЯ ПЕДАГОГІКИ