УДК 376-056.263 АКТУАЛЬНІ АСПЕКТИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗБАР'ЄРНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ДЛЯ ДІТЕЙ З КОХЛЕАРНИМИ ІМПЛАНТАМИ

DOI : https://doi.org/10.51706/2707-3076-2025-12-12

  • Валентина Жук Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України https://orcid.org/0000-0001-8183-5250
  • Микола Супрун Національний університет кораблебудування імені адмірала Макарова, Миколаїв https://orcid.org/0000-0002-4198-9527
Ключові слова: спеціальна освіта, інклюзія, освітнє середовище, безбар’єрність, діти з особливими освітніми потребами, порушення слуху, діти з кохлеарними імплантами

Анотація

У науково-методичній статті проаналізовано сутність поняття «освітнє середовище» у контексті слухомовленнєвого розвитку дітей з кохлеарними імплантами. Вказано на роль безбар’єрного простору для задоволення особливих освітніх потреб таких дітей. Виявлено середовищні чинники впливу на слухомовленнєвий розвиток дітей з кохлеарними імплантами та розкрито їх дію на мікро- та макрорівнях. Кохлеарну імплантацію розглянуто як один із сучасних ефективних засобів забезпечення соціально-комунікативної безбар’єрності освітнього середовища для осіб з порушеннями слуху. Виявлено складові безбар’єрного освітнього середовища для таких дітей, наголошено на важливості відповідного нормативного забезпечення, наявності розгалуженої системи послуг з раннього діагностування, слухопротезування та педагогічної допомоги, варіативності та гнучкості освітнього маршруту у його інституційному, змістовому, технологічному, соціально-комунікативному компонентах.

Біографії авторів

Валентина Жук, Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України

кандидат педагогічних наук,

Микола Супрун, Національний університет кораблебудування імені адмірала Макарова, Миколаїв

доктор педагогічних наук, професор

Опубліковано
2025-06-13