Актуальні аспекти забезпечення безбар'єрного освітнього середовища для дітей з кохлеарними імплантами простір закладу вищої освіти»

DOI : https://doi.org/10.51706/2707-3076-2025-12-12

  • Валентина Жук Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
Ключові слова: Ключові слова: спеціальна освіта; інклюзія; освітнє середовище; безбар’єрність; діти з особливими освітніми потребами; порушення слуху; діти з кохлеарними імплантами; розвиток слухового сприймання та формування мовлення.

Анотація

Мета статті – визначити особливості середовищного впливу на слухомовленнєвий розвиток дитини з кохлеарним/ми імплантом/ами.

Методи дослідження: аналіз нормативного поля, практичного досвіду, експертне обговорення.

Результати. Проаналізовано сутність поняття «освітнє середовище» у контексті слухомовленнєвого розвитку дітей з кохлеарними імплантами. Вказано на роль безбар’єрного простору для задоволення особливих освітніх потреб таких дітей. Виявлено середовищні чинники впливу на слухомовленнєвий розвиток дітей з кохлеарними імплантами та розкрито їх дію на мікро- та макрорівнях.

Висновки. Кохлеарну імплантацію можна розглядати як один із сучасних ефективних засобів забезпечення соціально-комунікативної безбар’єрності освітнього середовища для осіб з порушеннями слуху. Створення безбар’єрного освітнього середовища для таких дітей передбачає нормативне забезпечення, систему послуг з раннього діагностування, слухопротезування та педагогічної допомоги, варіативність та гнучкість освітнього маршруту у його інституційному, змістовому, технологічному, соціально-комунікативному компонентах.

 

 

Опубліковано
2025-06-13