УДК 378 ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

DOI : https://doi.org/10.51706/2707-3076-2024-11-10

  • Іван Богданович Василиків Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0002-9220-1736
  • Володимир Юльянович Ковальчук Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0002-5711-0687
Ключові слова: компетентність, компетенція, цифрова компетентність, цифрова грамотність, цифрові технології (ЦТ), масові відкриті онлайн-курси (МВОК)

Анотація

У статті розглянуто сутність поняття «цифрова компетентність» та встановлено, що вона є важливою складовою загальної професійної компетентності сучасного вчителя. Окреслено її складові та зміст, зазначено, що цифрова компетентність включає взаємодію з цифровими пристроями та сучасними технологіями для навчання, роботи та соціальної діяльності. Особливу увагу приділено умовам набуття майбутніми вчителями початкової школи цифрової компетентності в сучасному цифровому інформаційному освітньому середовищі. Основними перевагами сучасного цифрового інформаційного освітнього середовища є: забезпечення широкого доступу до навчання у зручний час і відповідно збільшення швидкості проходження навчальної програми окремими учнями; створення умов для здійснення диференційованого та комплексного навчання; зміна основної ролі проектування навчальних завдань з роль вчителя; трансформація організації, управління та оцінювання навчання, представлення навчальних матеріалів та управління освітнім процесом. Доведено, що цифрова компетентність вимагає постійного розвитку для ефективної професійної діяльності в сучасному мінливому середовищі. Набуття цифрової компетентності сприяє загальному розвитку компетентностей майбутнього вчителя початкової школи, підвищує його професійну майстерність, забезпечує конкурентоспроможність на ринку праці, сприяє особистісному розвитку, безперервній освіті, розвиває вміння застосовувати набуті знання та інтегрувати їх в існуючі знання, активно використовувати цифрові технології в освітньому процесі, підвищує якість освіти. Формування та розвиток цифрової компетентності розглядається як процес набуття стійких, інтегрованих і систематизованих знань з педагогіки, психології, інформатики, комп'ютерних технологій, методик викладання, вміння застосовувати їх у нових ситуаціях, особистісних якостей та здатності досягати значних результатів у професійній діяльності. Можна зробити висновок, що впровадження цифрових технологій в освіті – це не тільки використання нових цифрових інструментів, але перш за все створення середовища, що пропонує інноваційні можливості навчання, проектування індивідуальних освітніх маршрутів і створення унікальних освітніх електронних/цифрових продуктів.

Біографії авторів

Іван Богданович Василиків, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка

кандидат педагогічних наук, доцент

Володимир Юльянович Ковальчук, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка

доктор педагогічних наук, професор

Опубліковано
2024-12-27