УДК 37.012 СУЧАСНА МЕТОДОЛОГІЯ ПЕДАГОГІКИ: ЗНАЧЕННЯ, РОЛЬ І МІСЦЕ ВЧЕННЯ ПРО РЕФЛЕКСІЮ

DOI : https://doi.org/10.51706/2707-3076-2019-1-3

Ключові слова: вчення про рефлексію, метод, методологія педагогіки, науково- педагогічне пізнання, роль, місце

Анотація

У  статті  розглянуте  співвідношення  методології  педагогіки  і  вчення  про  рефлексію.

 Визначається значення, роль і місце рефлексії у науково-педагогічному пізнанні і практиці освіти.

 Здійснюється аналіз поняття рефлексії у філософії, психології, наукознавстві і педагогіці. З’ясовано, що рефлексія у науково-педагогічному пізнанні розглядається з позицій багатьох аспектів: на рівні пізнавального феномену, пізнавальної діяльності, пізнавального процесу, інструменту і форми пізнання, методу наукового пізнання на предметному і метатеоретичному рівнях. Встановлено, що рефлексія у педагогічному пізнанні відіграє важливу роль у методології педагогіки і на сьогодні є невід’ємною складовою науково-педагогічних досліджень і системної освітньої практики. Рефлексійна діяльність і здатність до неї входить до складу діяльності

 кожного з учасників освітнього процесу та за своїм значенням входить до складу освітньої мети і

 запланованих освітніх результатів. Зроблено висновок про те, що рефлексія має місце на всіх рівнях загальної системи методологічного знання в педагогіці. Вчення про рефлексію має бути цілісно представленим у самому визначенні, змісті і структурі сучасної методології педагогіки

Біографія автора

Анатолій Іванович Павленко , Хортицька національна академія

доктор педагогічних наук, професор

Опубліковано
2024-03-03
Розділ
ЗАГАЛЬНА ПЕДАГОГІКА ТА ІСТОРІЯ ПЕДАГОГІКИ