УДК : 376-056.26:061.1](477) “19 СТАНОВЛЕННЯ ДЕРЖАВНО-ГРОМАДСЬКИХ МЕХАНІЗМІВ РОЗВИТКУ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ (1990–2020 рр.).
DOI : https://doi.org/10.51706/2707-3076-2020-2-4
Анотація
У науковій статті проаналізовано державно-громадські механізми розвитку інклюзивної освіти в Україні за період 1990–2020 рр. Тривалий час Україна обмежувалась реалізацією лише державних програм. Офіційне запровадження інклюзивної освіти розпочинається у 2011 р. Автор статті виділяє три етапи розвитку інклюзивної освіти в Україні за часів її незалежності – декларативно-інформаційний (1999–2000), активно-пошуковий (2001–2010), практико-зорієнтований (2011–2020) із властивими їм ознаками активності державних закладів та громадських інституцій, організацій у розвитку інклюзивної освіти, виданні навчально-методичної літератури.
З 1990–2020 рр. в Україні сформувалася система взаємодія соціальних ланок «держава – Міністерство освіти і науки України й підпорядковані йому заклади освіти – науково-дослідні установи – фонди, громадські організації, об’єднання» із властивими їм роллю, статусом, механізмами дій, формами та методами реалізації державної політики в галузі освіти. Основними механізмами розвитку інклюзивної освіти визнано: узгодження законодавства; інформаційно-аналітична та просвітня діяльність; експериментальне впровадження практики інклюзивного навчання; розробка навчально-методичного забезпечення; створення й організація системи інклюзивної освіти осіб з особливими потребами, підготовки й перепідготовки фахівців.