УДК : 316.614.4 ПРОЦЕСУАЛЬНО-ТЕХНОЛОГІЧНІ СКЛАДОВІ СОЦІАЛІЗАЦІЇ СУЧАСНОЇ ОСОБИСТОСТІ З ПОЗИЦІЇ СУБ’ЄКТНО-ВЧИНКОВОГО ПІДХОДУ

ДОІ: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2020-3-15

  • Олександра Степанівна Козарик Хортицька національна академія, м. Запоріжжя, Україна
Ключові слова: соціалізація, особистість, соціалізація особистості, самосоціалізація особистості, соціалізаційний процес, суб’єкт-суб’єктний і особистісно-вчинковий підходи до соціалізації особистості, технологічність, технологічні складові

Анотація

У науковій статті з позиції сучасного погляду на соціалізацію сучасної особистості проаналізовано підходи окремих дослідників до трактування понять «соціалізація», «особистість», «соціалізація особистості». Погоджуючись з думкою дослідників про важливу роль суспільства в соціалізації особистості, в статті надається перевага аналізу реальних і потенційних можливостей самої особистості у її соціалізації. Обґрунтовується двобічність соціалізаційного процесу; розкриваються основні напрямки соціалізації особистості; характеризується переваги і недоліки суб’єкт-суб’єктного підходу до соціалізації особистості; обґрунтовуються переваги суб’єктно-вчинкового підходу як найбільш вдалого для реалізації соціалізаційного процесу. Процес соціалізації осмислено в контексті його технологічності, виділено три технологічні складові соціалізації сучасної особистості: етапність, послідовність та складність.

Біографія автора

Олександра Степанівна Козарик, Хортицька національна академія, м. Запоріжжя, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Abulkhanova-Slavskaia, K. A. (1981). Personality development in the life process. The Psychology of personality formation and development. The Science. 29–45 (rus).
Alieksieienko, T. F. (2007). Personalized socialization: opportunities and risks (socio-pedagogical aspect) Scientific and Methodological manual . Publishing house "Pedahohichna Dumka". (ukr).
Bespalko, O. V. (2009). Social pedagogy: schemes, tables, comments: textbook (for students of higher educational institutions) Literature Сentre (ukr).
Volfovska, T. O. (2006). Influence of social science education on formation of youth social representations about ways and models of interaction Pedagogy and Psychology. 4 (53). 99–108 (ukr).
Kremen, V. H. (2006). Modern education quality requirements Pedagogy and Psychology.4 (53) 5–17. (ukr).
Mavrin, V. (2019). Historical and pedagogical dialectics of the development of person life-creation‘s theory and practice in national education in the 16th and early 20th century Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal / [editorial board : V. Nechyporenko (chief editor) and others]. : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education ―Khortytsia National Educational and Rehabilitation Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 1(1). 15–27. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2019-1-2I (ukr).
Mavrin, V. (2020). Psychological foundations for child’s forming as a subject of life-creation in the educational space of the new ukrainian school Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal / [editorial board : V. Nechyporenko (chief editor) and others]. : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education ―Khortytsia National Educational and Rehabilitation Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 1(2). 88–100. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2020-2-9 (ukr).
Raven, Dzh. (2002). Competence in modern society / Transl. from English. (rus).
Romenets, V. A. & Kyrychuk, O. V. (2006). Fundamentals of psychology: textbook. 6th edition, Lybid.(ukr).
Tatenko, V. O. (2008). Joint action as a scientific concept and the highest level of human-to-human interaction. Modern Ukrainian policy: politicians and political scientists about it. Kyiv: Ukrainian Center for Political Management. Special issue: Political Management. 42–54 (ukr).
Tatenko, V. O. (2015). About the phenomenon of leadership in the context of the Agent-Deed Approach. Pedagogy and Psychology. Iss. 3(88). 44–52 (ukr).
Shynkaruk, V. I. (Ed.) (1986). Philosophical dictionary. 2. Publ. and suppl. by the ed. in chief of URE. (ukr).
Khiuston, M. & Shtrebe, V. (2004). Introduction to Social Psychology, A European Perspective; transl. from English. UNITY-DANA. (rus).
Sychenko, V. V., Kovshar, O. V., Shynkarenko, V. V. & Maidanenko, S. V. (Eds.) (2020). The value component for the child's personality socialization under the current circumstances: Proceedings of the All-Ukrainian scientific-practical conference with international participation. April 23, 2020, Dnipro, DNIPRO ACADEMY OF CONTINUOUS EDUCATION (ukr).
Shulha, V. D. (2013). Joint action as a socio-psychological mechanism of students’ socialization: Synopsis of PhD thesis. for the degree of Candidate of Psychological Sciences. The Institute of Social and Political Psychology of the National Academy of Sciences of Ukraine (ukr).
Опубліковано
2021-06-02