УДК 37.012.85 ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ МОТОРНИХ І МОВЛЕННЄВИХ РИТМІЧНИХ ПРОЦЕСІВ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗАЇКАННЯМ ЗАСОБАМИ ЛОГОРИТМІЧНИХ ВПРАВ

DOI: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2020-3-13

  • Ірина Олександрівна Жадленко Хортицька національна академія, м. Запоріжжя, Україна
Ключові слова: ритм, ритмічні процеси, мовленнєвий ритм, моторний ритм, мовленнєві одиниці, дизритмічність, сприйняття, відтворення вербального ритму, логоритміка, логоритмічні вправи

Анотація

У науковій статті доведено, що функціональні аспекти моторно-мовленнєвого розвитку в дітей старшого дошкільного віку із заїканням тісно пов’язані базовим морфофукціональним забезпеченням моторики та мовлення. Це передбачає активізацію кори головного мозку, покращення кровопостачання до головного мозку, відновлення іннервації рухового та артикуляційного праксису. Висвітлено філософські, психофізіологічні, нейробіологічні, психологічні й лінгвістичні аспекти природи ритму. Визначені порівняльні показники рівня розвитку моторного та мовленнєвого ритму до проведення логоритмічних вправ та після.

Біографія автора

Ірина Олександрівна Жадленко, Хортицька національна академія, м. Запоріжжя, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри спеціальної педагогіки та спеціальної психології

Посилання

Academic dictionary (1977). in 11 volumes. Volume 8. 542. http://sum.in.ua/s/rytm. (ukr).
Baars, B. & Gage, N. (2014). Brain, cognition, mind : an introduction to cognitive neuroscience. Part 1. (rus).
Bernstein, N. (2012). On the construction of movements (rus).
Bernstein, N. (2003). Modern research in the physiology of the nervous process (rus).
Bekhtereva, N. (1988). Mechanisms of human brain activity (rus).
Bogush, A. (2007). Preschool language didactics : Theory and methods of teaching children their native language. (ukr).
Boryak, O. (2010). From the history of the study of the components of the prosodic side of speech. Correctional pedagogy and psychology : a collection of scientific papers. Kyiv, Issue. 15. 43–46. (ukr).
Bochkov, Pavel (2020). Corrective strategy and tactics of overcoming impaired balance in preschoolers Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work). Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education. Khortytsia National Educational Rehabilitation Academy‖ of Zaporizhzhia Regional Council. Iss. 1(2). 155–163. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2020-2-16 (ukr).
Galushchenko, V. (2012). Formation of prosody as a component of the speech system in primary school children (ukr).
Gurevich, P. (2011). Fundamentals of philosophy (rus).
Zlatoustova, L., Potapova, R., Trunin-Donskoy, V. & Potapov, V. (1997). General and applied phonetics. (rus).
Kartava, Y. (2015). Educational influence of musical art on the formation of the child's personality (ukr).
Koltsova, M. (1980). Development of signal systems of reality in children (rus).
Konoplyasta, S. (2015). Speech therapy (ukr).
Konoplyasta, S. (2010). Logopsychology (ukr).
Litovchenko, O. (2008). Speech interaction of children with stuttering : approaches to research. Science and education : scientific-practical. magazine. № 8-9. 260–263 (ukr).
Lyannoy, Y. (2010). Physical education of correctional orientation of children of senior preschool age with posture disorders. Collective Science. works of Sumy State Pedagogical University Pedagogical Sciences. № 1 (3). 312–317 (ukr).
Manko, N. (2007). Diagnosis and correction of speech development of young children (ukr).
Martynenko, I. (2016). Features of communicative activity of children of senior preschool age with systemic speech disorders: monograph (ukr).
Noskin, L. (2020). Disorders of synchronization of blood circulation and respiration in hypercapnic respiratory test and moderate exercise in patients with pulmonary pathology. 46–56. (rus).
Pakhomova, N. (2018). Formation of communicative skills in children of senior preschool age with intellectual disabilities: Textbook. (ukr).
Siliavina, Yuliia (2019). The ability of students with special educational needs for successful educational activities as an indicator of the pedagogical rehabilitation system efficiency Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work). Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education. Khortytsia National Educational Rehabilitation Academy‖ of Zaporizhzhia Regional Council. Iss. 1(1). 148–158. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2019-1-16 (ukr).
Sobotovich, E. (2015). Selected works on speech therapy (ukr).
Sokhin, F. (1999). Improving speech by older preschoolers (ukr).
Fedorenko, Svitlana & Dashkovska, Alisa (2019). Formation of art competence using the Ukrainian folk toy among younger schoolchildren with low visionScientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work). Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education. Khortytsia National Educational Rehabilitation Academy‖ of Zaporizhzhia Regional Council. Iss. 1(1). 159–168. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2019-1-17 (ukr).
Filatova, Y., Goncharova, N. & Prokopenko, E. (2017). Logarithmics : Technology of development of motor and speech rhythms in children with speech disorders (rus).
Sheremet, M. (2014). Physiological and psychological prerequisites for speech development in normal and pathology (ukr).
Опубліковано
2021-06-02