УДК: 376-056.2 ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ДО РОБОТИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА

DOI: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2020-3-12

  • Катерина Анатоліївна Шапочка Миколаївський національний університет імені В.О. Сухомлинського, м. Миколаїв, Україна https://orcid.org/0000-0002-4827-599X
  • Наталія Буркле Університет прикладних наук Хайльбронн, м. Хайльбронн, Німеччина https://orcid.org/0000-0001-7057-1261
Ключові слова: майбутні вихователі, інклюзивне освітнє середовище, підготовка, діти із ООП, заклади дошкільної освіти

Анотація

У науково-методичній статті наголошено на ролі закладів дошкільної освіти у континуумі навчання дітей з особливими освітніми потребами; розкрито специфічні особливості підготовки майбутніх вихователів до роботи в інклюзивному середовищі в умовах закладу вищої освіти. До особливостей фахової підготовки з досліджуваної проблеми віднесено такі: спрямованість фахової підготовки на розширення специфічних фахових знань, а також розвиток інклюзивної компетентності; формування у студентів здатностей створювати корекційно-розвиткове середовище для дітей дошкільного віку; формування у студентів здатностей вирішувати нестандартні професійні завдання; розвиток особистісно-ціннісної готовності до роботи в умовах інклюзії, визнання цінностей інклюзивної освіти як орієнтирів для виконання професійної діяльності; взаємозв’язок навчального матеріалу різних дисциплін професійно-педагогічного циклу; включення студентів у дієве професійне співробітництво; розвиток компетентностей навчатися протягом життя.

Біографії авторів

Катерина Анатоліївна Шапочка, Миколаївський національний університет імені В.О. Сухомлинського, м. Миколаїв, Україна

доктор філософії в галузі освіти, доцент кафедри педагогіки та інклюзивної освіти

Наталія Буркле, Університет прикладних наук Хайльбронн, м. Хайльбронн, Німеччина

доктор педагогічних наук, професор

Посилання

Budiak, L. V. (2010). Organizational and pedagogical conditions of inclusive education of children with disorders of psychophysical development in general rural school.Synopsis of PhD thesis (ukr).
Dehtiarenko, T. M. (2011). Modern tendencies of modernization of teacher training for professional activity in Ukraine. Scientific Bulletin of Chernivtsi University. Pedagogy and psychology. Vol. 577. 51–60 (ukr).
Dehtiarenko, T. M. (2016). To the problem of professional and applied preparation of graduates of higher educational institutions of non-special education specialties to work in the system of inclusive education. Education of children with special needs: from institutionalization to inclusion. Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsyubynsky. 92–93 (ukr).
Deppler, D., Lorman, T. & Sharma, U. (2009). Rethinking support services for specialists in inclusive classrooms. Defectology. Special child: education and upbringing. № 3. 9–14 (ukr).
Dumcius, R., Peeters, J., Hayes, N., Van Landeghem, G., Siarova, H., Peciukonyté, L., Ceneric, I. & Hulpia, H. (2014). Study on the effective use of early childhood education and care (ECEC) in preventing early school leaving (ESL). Report for the European Commission DG Education and Culture (eng).
European Commission, New priorities for European cooperation in education and training, Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions (2015). Joint Report of the Council and the Commission on the implementation of the Strategic framework for European cooperation in education and trainingET2020), {SWD (2015) 161 final} (eng).
Hladush, V. A. & Baranets, Ya. Yu. (2015). On the issue of professional competence formation of a teacher of an inclusive institution. Bulletin of Alfred Nobel University of Dnepropetrovsk. Series "Pedagogy and Psychology". Pedagogical sciences. № 1(9). 73–79 (ukr).
Khafyzullyna, Y. N. (2008). Formation of inclusive competence of future teachers in the process of professional training. Synopsis of PhD thesis (rus).
Kolupaieva, A. A. & Taranchenko, O. M. (2019). Teaching children with special educational needs in an inclusive environment: a textbook. Kharkiv: Ranok Publishing House (ukr).
Kolupaieva, A. A., Danilavichiutie, E. A. & Lytovchenko, S. V. (2012). Professional cooperation in an inclusive school: a textbook. Kyiv: “ASK" Publishing Group
Kremen, V. H. (2009, 19 Novermber). About "Child-centeredness", or Why education in Ukraine needs structural changes. Daily All-Ukrainian newspaper "Day". № 210(3130). 1–6 (ukr).
Krutii, K. L. (2006). Monitoring as a modern means of managing the quality of education in preschool education: a monograph. Zaporozhye: LLC "LIPS" LTD. (ukr).
Kucheruk, O. S. (2012). OS Inclusive competence as a modern requirement for professional readiness of future teachers in the conditions of introduction of inclusive education. Modern education in the conditions of reforming: problems, theory, practice. Kharkiv: KhNPU named after G.S. Skovorody.(ukr).
Kuzava, I. B. (2013). Conceptual bases for the development of process of inclusion in the conditions of preschool education Scientific journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 19: Correctional pedagogy and special psychology. Vol. 23. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_019_2013_23_40 (ukr).
Leniv, Z. (2014). Training to create optimal conditions for children with mental and physical disabilities in an inclusive environment. Special child: education and upbringing. № 3. 13–19 (ukr).
Lorman, T., Deppler, Dzh. & Kharvi, D. (2010a). Inclusive education. Supporting diversity in the classroom: practice book;transl.from Engl. Private entrepreneur Parashyn I. S. (ukr).
Lorman, T., Deppler, Dzh. & Kharvi, D. (2010b). Education of children with special needs: research and prospects. Inclusive education. Supporting diversity in the classroom: practice. way. ; lane. from English Kyiv: SPD-FO Parashin practice book;transl.from Engl. Private entrepreneur Parashyn I. S. (ukr).
Martynchuk, O. V. (2011). Readiness of preschool teachers to organize correctional and developmental work with children with special needs in the general educational space. Proceedings. Series "Psychological and pedagogical sciences". Nizhyn: Nizhyn Gogol State University Publishing House. № 4. 156–160 (ukr).
Martynchuk, O. V. (2012). Preparation of future teachers for professional activity in the conditions of inclusive education Bulletin of psychology and pedagogy: collection of sciences. Proceedings of the Pedagogical Institute of Borys Grinchenko Kyiv University Institute of Psychology and Social Pedagogy. Vol. 8 http://www. psyh. kiev. ua (ukr).
Myronova, S. P. (2015). Inclusive education: organizational, semantic and methodical support: Teaching method. manual. / the head. ed. S.P. Mironova. Kamianets-Podilskyi: Kamianets-Podilskyi Ivan Ohiienko National University. (ukr).
Nechyporenko, V., Yastrebova, V. (2019). Development of professional readiness of education managers for systemic organization of inclusive education Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work). Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education. Khortytsia National Educational Rehabilitation Academy‖ of Zaporizhzhia Regional Council. Iss. 1(1). 104–122. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2019-1-12 (ukr).
Piters, Ya. (2018). Improving the quality of preschool education and child care in Ukraine. VBJK (ukr).
Sofiy, N. (2017). Ukraine – ECEC Workforce Profile. In Workforce Profiles in Systems of Early Childhood Education and Care in Europe, edited by P. Oberhuemer and I. Schreyer www.seepro.eu/English/Country_Reports.htm. (ukr).
Synov, V. & Shevtsov, A. (2004) A new strategy for the development of correctional pedagogy in Ukraine. Defectology. № 2. 6–11 (ukr).
Siliavina, Yuliia (2019). The ability of students with special educational needs for successful educational activities as an indicator of the pedagogical rehabilitation system efficiency Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work). Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education. Khortytsia National Educational Rehabilitation Academy‖ of Zaporizhzhia Regional Council. Iss. 1(1). 148–158. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2019-1-16 (ukr).
Zasenko V. V. & Kolupaieva A. A. (2014). Children with special needs: priority directions of the state policy of Ukraine in the field of education, social protection and health care. Special child: education and upbringing. № 3. 20–29 (ukr).
Опубліковано
2021-06-02