УДК: [378.091.212:614.2]:005.336 ВИДИ ГОТОВНОСТІ ФАХІВЦІВ З ФІЗИЧНОЇ ТЕРАПІЇ ТА ЕРГОТЕРАПІЇ ДО ВИКОРИСТАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

DOI: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2020-3-10

  • Ангеліна Анатоліївна Коробченко Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького, м. Мелітополь, Україна https://orcid.org/0000-0002-2428-9262
  • Владислав Євгенович Пюрко Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 22 Мелітопольської міської ради Запорізької області, м. Мелітополь, Україна https://orcid.org/0000-0001-9296-6619
Ключові слова: види готовності, підготовка фахівців, фізична терапія, ерготерапія, здоров’язбережувальні технології, професійна діяльність, міжнародна класифікація

Анотація

В оглядовій статті охарактеризовано основні види готовності (професійна, особистісна, психологічна, фізична, соціальна, педагогічна та практична) фахівців з фізичної терапії та ерготерапії до використання здоров’язбережувальної технології у професійній діяльності, наголошено на особливостях використання в роботі фізичного терапевта ресурсів Міжнародної класифікації функціонування, яка має на меті визначити уніфіковану та стандартизовану мову і схеми опису станів здоров’я, а також станів, пов’язаних із здоров’ям та компонентами добробуту клієнта (зокрема, таких як освіта та праця).

Біографії авторів

Ангеліна Анатоліївна Коробченко , Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького, м. Мелітополь, Україна

доктор історичних наук, професор кафедри  педагогіки і педагогічної майстерності

Владислав Євгенович Пюрко, Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 22 Мелітопольської міської ради Запорізької області, м. Мелітополь, Україна

 вчитель ЛФК, асистент вчителя в класі  з інклюзивною формою навчання

здобувач вищої освіти ступеня доктора філософії за спеціальністю 011 Освітні педагогічні науки

Посилання

Bazylchuk, O. V (2018). Contrastive analysis of structure and content of professional training of specialists in physical therapy in higher educational establishments of Norway and Ukraine. Danish Scientific Journal. Vol. 2, № 9. 21–24. (eng).
Bazylchuk, O. V. (2018). Professional training of future specialists in physical therapy, occupational therapy to work on restoring the health of athletes: theoretical and methodological aspect: monograph. PP Monuscript. (ukr).
Danylevych, M., Romanchuk, O., Hrybovska, I. & Ivanochko, V. (2017). Pedagogical conditions of introduction of innovative educational technologies into the professional training of future specialists in the field of physical education and sport. Journal of Physical Education and Sport. Vol. 17 (3). Art 171. 1113–1119. (eng).
Gunn, H., Hunter, H. & Haas, B. (2012). Problem Based Learning in physiotherapy education: a practice perspective. Physiotherapy. № 98 (4). 330–335 (eng).
Hrynevych, L. M. (2015). Domestic pedagogical theory on the development of education in Ukraine in the context of European integration processes. Pedagogical process: theory and practice. 2015. № 1–2 (46–47). 5–10 (ukr).
Karamushka, L. M. & Kanivets, T. M. (2013). Psychological readiness of students for future professional careers: content, structure and factors. Legal Bulletin of KROK University. Publ. 16. 211–219 (ukr).
Kazakova, S. M., Pyurko V. E., Zabavliaieva T. A. (2019). An integrated approach to studying human health in applying the humanitarian aspects of transformation in society. Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu. The Academy of Management and Administration in Opole. Monograph «Problems and prospects of territories socio-economic development». Opole. Part 3.2. https://www.wszia.opole.pl/oferta-edukacyjna/pedagogika/ebooki/ (eng).
Kobzieva, O. V. & Matiukhin, V. O. (2016). Successful specialist of the 2020s: requirements and training technologies. Scientific publication «Internet-Education-Science – 2016»: Proceedings of the tenth international scientific-practical conference. VNTU. 164–166. (ukr).
Kukuev, A. Y. Andragogical approach in pedagogy: abstract of thesis for the degree of Doctor of Ped. Sciences: 13.00.01. 2010 (rus).
Üstün, T. B., Kostanjsek, N., Chatterji, S. & Rehm, J. (Eds.) (2010). Measuring Health and Disability: Manual for WHO Disability Assessment Schedule (WHODAS2.0) (eng).
International Classification of Functioning, Life and Health Restrictions [electronic resource]. https://moz.gov.ua/mkf (Date of application: January 12, 2021) (ukr).
Murza, V. P. (2010). Psychological and physical rehabilitation. Olan (ukr).
Nedybaliuk, O. S. (2018). The structure of social and psychological readiness of juvenile convicts for re-socialization. Current problems of psychology. T. 7. Vol. 35. 168–176 (ukr).
Petty, J. (2013). Interactive, technology-enhanced self-regulated learning tools in healthcare education: A literature review Review. Article Nurse Education Today. Vol. 33. Issue 1 (January). 53–59 (eng).
Pochtoviuk, A. B. & Sukhomlyn, L. V. (2015). Higher education in Ukraine: European integration. Economic forum. 2015. № 2. 98–104 (ukr).
Prystupa, E. & Pavlova, I. (2015). Evaluation of health in context of life quality studying. Postepv Rehabilitacji Advances in Rehabilitation. Vol. 29. № 2. 33–38. (ukr).
Pyurko, V. E., Kazakova, S. M. & Shipilov, D. A. (2018). System approach in the development of individual rehabilitation programs for people who have received wrenings in the results of combat actions. Abstracts of the III All-Ukrainian scientific-practical conference "Rehabilitation of Combatants in Ukraine: Experience and Prospects" (November 23, Khmelnytskyi, 2018). 62–66. (ukr).
Reforming higher education in Ukraine: innovations of the Bologna process. Section 2. Tasks and prospects of science in terms of innovative development. 2017. 215–245. (ukr).
Riabokin, L. M. (2010). Formation of readiness of professional activity as a psychological and pedagogical problem. Bulletin of postgraduate education. Vol. 1 (2). 344–349. (ukr).
Rieznikov, V. V. (2020). Conceptual bases of the strategy of formation and implementation of state policy in the sphere of european integration of Ukraine. Public administration and local self-government. Vol. 1 (44). 66–72. (ukr).
Romanyshyn, M. Ya. (2009). Professional training of specialists in physical rehabilitation to work with athletes: synopsis of Ph.D. thesis (ukr).
Rybalko L. M. (2016). Professional training of future specialists in physical rehabilitation on the basis of ecological-evolutionary approach. Scientific journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 15: Scientific and pedagogical problems of physical culture (physical culture and sports). Publ. 3 (2). 295–299. (ukr).
Slastenyn V. A. & Elyseev V. K. (2005). Reflective culture of the teacher as a subject of pedagogical activity. Pedagogical education and science. 2005. № 5. 37–41. (rus).
Strategy of education reform in Ukraine: recommendations on educational policy. (2003). KIS (ukr).
Voloshko, L. B. (2017). The main components and characteristics of professional interaction of specialists in physical rehabilitation. Youth and the market. 2017. № 9 (152). 77–81. (ukr).
Voloshko L. B. (2019). Modern aspects of the application of the International Classification of Functioning in the training of future physical therapists. Proceedings of the V All-Ukrainian scientific-practical conference with international participation «Physical Rehabilitation and Health Technologies: Realities and Prospects» (November 14, 2019) [ch. ed. L.M. Rybalko]. Yuri Kondratyuk National University. 37–39 (ukr).
Wächter, В. (2003). An introduction: internationalisation at home context. Journal of Studies in International Education. Vol. 7. № 1. 5-11. (eng).
Wikström-Grotell, C. & Erikss, K. (2012). Movement as a basic concept in physiotherapy. A human science approach. Physiotherapy Theory and Practice. Vol. 28. Issue 6. 428–438. (eng).
Опубліковано
2021-06-01