УДК 378.091.313:53:378.147 :159. ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ІНТЕРНАЛЬНОСТІ ЯК ЧИННИКА ГОТОВНОСТІ ДО ОСОБИСТІСНО-ПРОФЕСІЙНОГО САМОРОЗВИТКУ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ

DOI: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2020-3-9

  • Тетяна Сергіївна Кетлер-Митницька Хортицька національна академія, м. Запоріжжя, Україна https://orcid.org/0000-0002-1665-4282
Ключові слова: психолого-педагогічні умови, особистісно-професійний саморозвиток, інтернальність, внутрішній чинник, майбутні психологи, навчальний спецкурс «Теоретико-методичні основи формування інтернальності майбутніх психологів»

Анотація

У науково-методичній статті розглянуто психолого-педагогічні умови особистісного та професійного самовдосконалення майбутніх фахівців, зокрема студентів-психологів. До таких умов належать технології самоосвіти та самовиховання, спеціально розроблені форми, методи та методики інтерактивної роботи, орієнтовані на стимулювання мотивації та збагачення ресурсів саморозвитку. В процесі професійної підготовки майбутніх психологів визначальне значення мають спеціально розроблені навчальні заняття за умов дотримання специфічних змістовно-методичних вимог щодо цілеспрямованої підготовки здобувачів вищої освіти до особистісно-професійного саморозвитку. Зазвичай така підготовка реалізується за допомогою активізації внутрішніх чинників процесу самовдосконалення, одним з яких є інтернальність – особистісна властивість, що набуває особливої значущості у контексті специфіки професійної діяльності психолога. Зроблене припущення, що ефективною психолого-педагогічною умовою формування інтернальності як чинника особистісно-професійного саморозвитку майбутніх психологів є спеціально організована навчальна діяльність. У зв’язку з цим розроблено навчальний спецкурс «Теоретико-методичні основи формування інтернальності майбутніх психологів». У статті сформульовано мету та завдання, розкрито структуру спецкурсу, зміст аудиторної та самостійної роботи, запропоновано форми контролю.

Біографія автора

Тетяна Сергіївна Кетлер-Митницька , Хортицька національна академія, м. Запоріжжя, Україна

кандидат психологічних наук, старший викладач кафедри спеціальної педагогіки та спеціальної психології

Посилання

Barchii, M.S. (2015). Do problemy profesiinoho stanovlennia maibutnikh psykholohiv [About the problem of future psychologists’ professional formation]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy [Bulletin of the National Defense University of Ukraine], 3(46), 14–19 (ukr).
Hryhoreva N. H. (2000). Theory and practice of pedagogical support of students’ personal self-development in the context of the eco-cultural approach: abstract of doctor’ thesis (rus).
Zatvorniuk, O. M. (2016). Formation of future psychologists’ readiness for professional self-improvement: Candidate’s thesis : Kyiv (ukr).
Ketler-Mytnytska, T. S. (2019). The content and results of the program of internality formation as a factor of future psychologists' readiness for personal and professional self-development. Problems of modern psychology: collection of scientific works of Kamyanets-Podilsky National University named after Ivan Ogienko, Institute of Psychology named after GS Kostyuk NAPS of Ukraine. Vyp. 46. Aksioma, 199–219 (ukr).
Ketler-Mytnytska, T. S. (2019). Psychodiagnostic tools for studying the components of future psychologists’ readiness for personal and professional self-developmen]. Psychology and social work. Volume 24. Issue 1(49). Astroprynt, 74–84 (ukr).
Kostenko, M. A. (2004). Pedagogical conditions of professional and creative self-development of the future teacher : abstract of thesis for Candidate of Sciences degree (ukr).
Kulikova, L. N. (2007). Autodiagnostics of student's personal self-development as a factor in the productivity of higher professional education. Siberian pedagogical journal. № 4. 44–58 (rus).
Kurliand, Z. N. (2008). Psychological and pedagogical conditions for the professional and pedagogical competence of future teachers formation. Science and education: scientific-practical journal. № 8–9. 171–176 (ukr).
Matviienko, O. V. & Zavorotniuk, O. M. (2014). Professional training of future psychologists as a psychological and pedagogical problem. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series: Psychological Sciences. Vyp. (1). 215–220 (ukr).
Pavlenko, A. I. (2019). Modern methodology of pedagogy: meaning, role and place of the doctrine of reflection. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal / [editorial board : V. Nechyporenko (chief editor) and others]. Zaporizhzhia : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education ―Khortytsia National Educational Rehabilitation Academy‖ of Zaporizhzhia Regional Council, 2019. Iss. 1(1). 28–38 (ukr).
Poviakel, N. I. (2009). Style sphere of self-regulation in the developmental space of the culture of future psychologist’ professional thinking. International scientific forum: sociology, psychology, pedagogy, management, № 1, 100–114 (ukr).
Dudna М. М. (Ed.). (2015). Psychology of human self-development in the system "education - profession - society": approaches and research results. Publishing house of the Russian State Professional Pedagogic University (rus).
Falko, N. M. (2009). Psychological support of students of higher educational institutions of psychological and pedagogical specialties in order to form their internal qualities. Proceedings of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University, G.S. Kostyuk Institute of Psychology of APS of Ukraine. Axiom. Issue 6. Part 2. 312–323 (ukr).
Chaplak, Ya. V. (2011). Formation of the psychologist-consultant's readiness for professional activity. Scientific Bulletin of Lviv State University of Internal Affairs. Series: psychological. Iss. 2. 253–266 (ukr).
Cherepiekhina, O. A. (2015). Development of students-psychologists' value attitude to professional self-development by means of educational and psychological training. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series: Psychological Sciences. Iss. 1(2). 51–55 (ukr).
Chorna, N. B. (2016). Forming of readiness for professional self-development of future teachers of art specialties. Candidate’s thesis. Vinnytsia State. ped. Mykhailo Kotsyubynsky University (ukr).
Shchukina, M. A. (2015). Psychology of personality self-development: subjective approach: Doctor’s thesis. (rus).
Rotter, J. B. (1966). Generalized expectances for internal versus external control of reinforcement. Psychol. Monogr. V. 80. № 1, 11–28 (eng).
Опубліковано
2021-06-01