УДК 378:159.9-051:[316.454.5:005 КРИТЕРІЇ ТА ПОКАЗНИКИ РІВНІВ РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ІЗ ПСИХОЛОГІЇ
DOI: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2023-8-18
Анотація
У науковій статті проаналізовано критерії та показники визначення рівня розвитку комунікативної компетентності фахівців психологічного профілю, що розроблені вітчизняними науковцями. Проте авторка дійшла висновку про відсутність чітких загальноприйнятих критеріїв сформованості комунікативної компетентності, що пов’язано із специфікою бачення дослідниками зазначеної проблеми.
Наукова новизна дослідження полягає в тому, що авторкою розроблено критерії та показники визначення рівня розвитку комунікативної компетентності майбутніх фахівців із психології, які відповідають специфічним особливостям професійної діяльності та сприяють формуванню висококваліфікованого фахівця. Висунуто думку, що за дібраними показниками до цих критеріїв можливо дослідити реальний рівень розвитку комунікативної компетентності майбутніх фахівців із психології на різних етапах процесу їхньої професійної підготовки. Авторкою схарактеризовано рівні розвитку комунікативної компетентності майбутніх фахівців із психології.
Посилання
Briukhanova, N. O. & Korolova, N. V. (2015). Pedagogical modelling: state and development trends. Theory and Practice of Social Systems Management. 3. 64–71. http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/18044/1/TIPUSS_2015_3_Briukhanova_Pedahohichne_modeliuvannia.pdf (ukr).
Cherevko, V. P. (2001). Formation of communicative competence of the future manager in the process of professional training. (Extended abstract of Candidate’s thesis) : The National Pedagogical Dragomanov University http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/6502 (ukr).
Kharkivska, A. (2021). Education of value orientations of future teachers of primary education. Danish Scientific Journal. 44. 55–58. http://www.danish-journal.com/wp-content/uploads/2021/02/DSJ_44_2.pdf#page=55 (ukr).
Kharkivska, A. A. (2020). Communicative tolerance as a necessary component of pedagogical practice of future teachers of preschool education institutions. Středoevropský věstník pro vědu a výzkum. 6. https://czvestnic.info/pdf/286901.pdf (ukr).
Kharkivska, A. A. (2020). The competency-based approach as methodology of professional training of future teachers in the conditions of education informatization. Problems of Engineering and Pedagogical Education. 67. 27–35 (eng).
Kharkivska, A. А. (2021). Formation of emotional intelligence in future social sphere professionals. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitational Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 2(5). С. 177–187. DОІ : https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-5-19 (ukr).
Kohut, I. V. (2015). Criteria for the formation of professional and pedagogical communicative competence of future teachers. Educational Discourse. 4 (12). 85–97 (ukr).
Korniiaka, O. M. (2013). Professional communication and communicative competence of a sociologist specialist. Actual Problems of Psychology. Iss. 13. 119–129 (ukr).
Koshonko, H. & Luzhetska, O. (2018). Professional communicative competence of a psychologist as a condition for their successful activity. Academy of State Border Service. 2 (10). 102–114. http://elar.khmnu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/6809/3/sbornik_2_10_2018_psih-102-114.pdf (ukr).
Kovalenko, O. (2019). Theoretical and methodological principles of professional training of future psychologists in the social psychology of old age. Pedagogy and Psychology of Professional Education. 1. 38–45. https://doi.org/https://doi.org/10.32447/22185186.2019.1.04 (ukr).
Lakhtadyr, O. V. (2017). Psychological features of the development of communicative competence of future specialists in physical culture and sports. (Сandidate’s thesis) : G. S. Kostyuk Institute of Psychology of NAPS of Ukraine (ukr).
Nyzovets, O. A. (2011). Personal determinants of the development of communicative competence of future psychologists. (Extended abstract of Candidate’s thesis): The National Pedagogical Dragomanov University (ukr).
Puz, I. V. & Shevchenko, O. M. (2018). The value of communicative competence in the professional development of future psychologists. Psychological Journal. 4 (14). 149–164. https://doi.org/10.31108/2018vol14iss4pp149-164 (ukr).
Rudenko, L., Sirko, R., Stelmakh, O. & Vavryniv, O. (2020). Methodical principles of formation of communicative culture of future psychologists. Manual : Lviv (ukr).
Standard of higher education of Ukraine in the field of knowledge 05 Social and Behavioral Sciences, specialty 053 «Psychology». Approved and put into effect by the Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated April 24, 2019 № 565. https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/053-Psykholohiya-bakalavr.28.07-1.pdf (ukr).
Volianiuk, N. Yu., Lozhkin, H. V., Vynoslavska, O. V., Blokhina, I. O., Kononets, M. O., Moskalenko, O. V., Bokovets, O. I., Andriitsev, B. V. (2019). Social psychology / National Technical University of Ukraine : «Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute» (ukr).
Zaushnikova, M. Yu. (2021). Psychological conditions for the formation of communicative competence of a future speech therapist (Extended abstract of candidate’s thesis) : National Pedagogical Dragomanov University (ukr).