УДК 378 СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В ЦЕНТРАХ ДЕННОГО ПЕРЕБУВАННЯ
DOI: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2023-8-10
Анотація
У науково-оглядовій статті висвітлено проблему забезпечення повноцінного розвитку дітей з особливими освітніми потребами в центрах денного перебування. Подано метамову дослідження, окреслено сутність понять «соціальний супровід», «педагогічний супровід» та «соціально-педагогічний супровід». Виявлено особливості соціально-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами у центрах денного перебування, серед яких: (1) міждисциплінарний характер процесу, (2) спрямованість на розвиток кожної дитини з урахуванням її індивідуальних потреб, можливостей, інтересів та цілей, а також на задоволення її освітніх та соціально-особистісних потреб; (3) наявність педагогічної складової, що реалізує такі умови, як: безпечне освітнє середовище, особистісно орієнтований, індивідуальний, міждисциплінарний та диференційований підходи до організації навчання, а також дотримання принципу «ситуація успіху»; (4) наявність корекційно-профілактичної складової соціально-педагогічного супроводу.
Посилання
Bezdidko, N. V. (2021). Fairytale therapy as a method of psychological influence on personality. Remedial and inclusive education through the eyes of young scientists: a collection of scientific works. 9. 2. 109–114 (ukr).
Bryl, S. (2019). Problematic aspects of the implementation of inclusion in art education. Inclusion in art education: challenges, practices, perspectives: coll. materials of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (with international participation), December 6–7. 2019 / general ed. M. M. Bryl. 12–18 (ukr).
Bursova, S. & Karapuzova, I. (2017). Psychological support of children during the period of adaptation to preschool educational institution: coll. of science works. 23 (2). 57–62. (ukr).
Khvorova, H. M., Kotlova, L. O. & Kotlovyi, S. A. (2022). Organizational and pedagogical conditions for the provision of social day care services for children with disabilities. Social Work and Social Education. 1 (8). 113–122 (ukr).
Khvorova, H., Onufryk, M. & Maiorova, N. (2020). Center (department) of day care for children with disabilities: regulatory and legal support, administration, psychological and pedagogical support, support of competent parenting: information-method. manual / Fund for Social Protection of the Disabled; Public organization «Rodyna». 56 (ukr).
Koliadenko, S. M. (2013). Semantic and methodological analysis of the concept of "social-pedagogical support". Scientific journal of National Pedagogical Dragomanov University. Ser. Social Work. Social Pedagogy: coll. of science works. 17. 110–118 (ukr).
Liubarets, V., Vasylieva, H. & Verovkina, Zh. (2017). Differentiated approach in inclusive education. Education of persons with special needs: ways of development, 13. 151–156. https://doi.org/10.33189/epsn.v1i13.91 (ukr).
Nechyporenko, V. V. (2020). Systemic and institutional activities of a higher educational establishment to implement national priorities for staffing inclusive general educational practice Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal. Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitation Academy of Zaporizhzhia Regional Council. Iss. 2(3). 140–152. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2020-3-14 (ukr).
On the approval of the Standard Regulation on day care units for the elderly and disabled: Order of the Ministry of Social Policy of Ukraine dated 18.08.2015 No. 852. Verkhovna Rada of Ukraine: Official webportal. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1057-15#Text (ukr).
Social support (2020). https://nyznoverbizkaotg.dosvit.org.ua/useful-info/sotsialni-suprovid (ukr).
Tsiuman, T. P. & Boichuk, N. I. (2018). Code of a safe educational environment: method. manual / general ed. TsiumanT. P. 56 (ukr).
Velyka, A. M. (2009). The situation of success as a determining condition for improving the quality of education of high school students in humanitarian disciplines: coll. of science works of the Uman State Pedagogical P. Tychyna University / Chief ed.: Martyniuk M.T. 3. 30–38 (ukr).