УДК 378 КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ЯК КОМПОНЕНТ УСПІШНОЇ РЕАЛІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ
DOI: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2023-8-9
Анотація
У науково-оглядовій статті висвітлена проблема підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти до реалізації інклюзивної освіти. Здійснено аналіз Стандарту професійної підготовки спеціальності 012 Дошкільна освіта, Концепції розвитку інклюзивного навчання та відповідної освітньо-професійної програми. Окреслено професійні компетентності, які необхідні майбутнім вихователям для забезпечення якісного освітнього процесу для дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами. З урахуванням компонентів інклюзивної освіти автором висвітлено специфіку компетентнісно орієнтованої підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти як наскрізного компонента успішної реалізації інклюзивної освіти.
Посилання
Demus, Ya. (2021). Inclusive orientation of the development of the education system in Ukraine. Pedagogical Sciences. 78. 91–96. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.78.249832 (ukr).
Ivashura, N. S. & Anhelova, A. V. (2018). Methodological recommendations for teachers of general educational institutions. 48. (ukr).
Kharkivska A. (2021) Education of value orientations of future teachers of primary education. Danish Scientific Journal. 44. 55–58. http://surl.li/ggupa (eng)
Kharkivska, A. (2021). The quintessence of the development of a single educational space of multi-level innovative educational institutions. Scientific research and innovations in the field of social and humanitarian sciences: a collection of materials of the 1st All-Ukrainian Scientific and Practical Internet Conference (Melitopol, November 24, 2021). Dmytro Motorny Tavria State University of Agrotechnology. 344–346. http://surl.li/ggunn (ukr).
Kharkivska, A. A. (2020). Training of future teachers in the digital educational space of higher education. Scientific developments, advanced technologies, innovations: materials of VI International Scientific and Practical Conference. 195–197. http://surl.li/gguod (ukr).
Kuzava, I. & Yarmoliuk, M. (2016). Formation of professional readiness of future educators for the implementation of inclusive education. Scientific Bulletin of Lesia Ukrainka Eastern European National University. 2 (304). 2. 75–81. (ukr).
Nikolaiesku, I. O., Mykhalchuk, O. O. & Nikitska Yu. M. (2020). Formation of inclusive competence of a preschool teacher. Image of Modern Teacher. 3 (204). 87–90. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-3(204)-87-90 (ukr).
Novak, O. M. (2020) Justification of the technologies of formation of inclusive competence in future teachers of preschool education institutions. Innovating Pedagogy. 22. 2. 166–170 (ukr).
On comprehensive general secondary education: Law of Ukraine dated 16.01.2020 No. 463-IX. Verkhovna Rada of Ukraine: Legislation of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (ukr).
On education: Law of Ukraine dated September 5, 2017 No. 2145-VIII. Verkhovna Rada of Ukraine: Legislation of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (ukr).
On preschool education: Law of Ukraine dated 11.07.2001 No. 2628-III. Verkhovna Rada of Ukraine: Legislation of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text (ukr).
On the protection of childhood: Law of Ukraine dated 04.26.2001 No. 2402-III. Verkhovna Rada of Ukraine: Legislation of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14#Text (ukr).
Preschool education: educational and professional program of the first bachelor's level of higher education, specialty 012 Preschool education (2022). MON; CI «KhHPA» KhRC. 18 (ukr).
Sadova, I. (2015). Peculiarities of future teacher training for teaching children with special educational needs in the conditions of inclusive education. Current Issues of Humanitarian Sciences. Pedagogy. 14. 313–318. https://dspu.edu.ua/youngsc/AQGS/2015_14/313-_%D0%A1%D0%B0%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf (ukr).
Shapochka K.A., Burkle N. (2020) The specifics of training future educators for work in an inclusive educational environment. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. Ser. Pedagogy. Social work. 2(3). 118–128. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2020-3 (ukr).
Standard of higher education of Ukraine: first (Bachelor's) level, field of knowledge 01 – "Education/Pedagogy", specialty 012 – "Preschool education": approved and put into effect by the Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 21.11.2019 No. 1456. 20 (ukr).
The Constitution of Ukraine: Law No. 254k/96-VR of June 28, 1996. Verkhovna Rada of Ukraine: Legislation of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (ukr).
The Convention on the Rights of Children: international document dated November 20, 1989. Verkhovna Rada of Ukraine: Legislation of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text (ukr).
Zdanevych, L. & Tsehelnyk ,T. (2020). Training of future educators for the formation of positive interpersonal relationships and communication skills of preschool children with special educational needs. Educational Horizons. 1(50). 160–163 (ukr).