УДК: 378.147; 001.2:001.4 НАУКОВА ОСВІТА І РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ МАСШТАБІВ ВЕЛИЧИН ОБ’ЄКТІВ МАТЕРІАЛЬНОГО СВІТУ

DOI: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2022-7-3

Ключові слова: великі ідеї науки, величина, масштаб, наукова освіта, об’єкти матеріального світу, принципи, репрезентація, шкала масштабів

Анотація

У статті встановлюється відповідність необхідної в сучасних умовах зростання обсягів і меж наукового пізнання належної репрезентації шкали масштабів величин об’єктів матеріального світу (ОМС) принципам і ідеям наукової освіти. Показано, що шкала масштабів вимірів величин ОМС мікро-, нано-, макро- , мегасвіту, Всесвіту загалом є науковим і соціокультурним феноменом із власною пізнавальною історію створення, що має бути враховано як особливість її розуміння у науковій освіті.

Доведено, що розуміння визначених у науковій освіті, як освітній моделі, ключових принципів і «великих ідей науки» актуалізується дидактичними можливостями репрезентаціії шкали масштабів величин ОМС.

Біографії авторів

Анатолій Іванович Павленко, Хортицька національна академія, м. Запоріжжя

доктор педагогічних наук, професор

Дмитро Іванович Леощенко, Хортицька національна академія м. Запоріжжя

кандидат філософських наук

Посилання

Babiichuk,Svitlana (2018). Scientific educationas a pedagogical concept. Youthand the Market. № 2 (157). 60–63 (ukr).
Babiichuk, Svitlana. (2020). Some approachest ounderstanding the term "scientific picture of the world". Current Issue softhe Humanities.Iss 30. Vol. 3. 213–217 (ukr).
Buhaiov, O. I., Martyniuk, M. T. &Smolianets, V. V. (1994). Physics. Astronomy: Trialtextbookfor 7th gradeofsecondaryschool : Osvita (ukr).
DSTU 3321:2003. Design documentation system, term sand definitions of basic concepts. National Standard of Ukraine. Kyiv: Derzhspozhivstandard of Ukraine.(ukr).
European Commission(2015). Directorate-Generalfor Research and Innovation, Science education for responsible citizen ship : report to the European Commission of the expert group on science education, Publications Office https://data.europa.eu/doi/10.2777/12626 (Access.: 27.10.2022).(eng).
Harlen,Wynne(Ed.) (2010). Principlesandbigideasofscienceeducation. AssociationforScienceEducation.https://www.ase.org.uk/download/file/fid/6741 (Access.:20.11.2022). (eng).
Harlen,Wynne (Ed.) (2015). Working with BigIde as of Science Education. Association for Science Education. Published by the Science Education Programme (SEP) of IAP. https://www.ase.org.uk/download/file/fid/6740 (Access.: 20.11.2022)(eng).
Hotsuliak,Yu. V.&Halchenko, M. S. (2016).Scientific education in Ukraine: the oretical and legal context. Education and Development of a Gifted Personality. № 4. 5–11.(ukr).
Game Scale of the Universe [Online Scale]. https://gamesgo.net/uk/the-scale-of-the-universe-online/ (Access.: 25.10.2022).(ukr).
Hrynevych, L. M., Morze, N. V. & Boiko, M. A. (2020).Scientific educationas a basis for the formation of innovative competence in the conditions of digital transformation of society. Information Technologies and Teaching Aids. Vol. 77, № 3. 1–26 (ukr).
Hrynova, M. V.& Palianytsia, O. V. (2012). Natural science. Study guide for students of pedagogical universities. : PNPU(ukr).
Interactive scale of the universe (online resource). https://www.youtube.com/watch?v=FXjoEGyW0og&t=2s (Access.: 25.10.2022). (ukr).
Klepko, S. F. (2011).Representation of knowledge and content of education. Postmethodology № 3 (100). 2–9 (ukr).
Krymets, O. (2014). The specifics of the construction and presentation of gnostic images of the special-scientific picture of the world of political science. Bulletin of the National Lviv Polytechnic University. Series "Problems of Ukrainian Terminology".№ 791. 118–121 (ukr).
Krymets, O. M. &Filon, M. I. (2013). Scientific picture of the world in philosophical and linguistic dimensions. Terminological Bulletin. Iss. 2(1) 50–55. (ukr).
Lukianets, V. S. (2018). Mega-, macro- and micro world. Encyclopedia of modern Ukraine: electronic version [online] : Institute of Encyclopedic Research of the National Academy of Sciences of Ukraine, https://esu.com.ua/search_articles.php?id=67318 (Access.: 02.07.2022) (ukr).
Microscopics cale https://uk.wikipedia.org/wiki/ Mikroskopichnyi_masshtab (Access.: 25.10.2022). (ukr).
Science news: new metric prefixes approved. Suspilne News. https://suspilne.media/320240-ronnametri-ta-kvettagrami-vceni-zatverdili-novi-metricni-prefiksi/ (Access.: 25.11.2022) (ukr).
Osipova,Viktoriia. (2016). Presentationorrepresentation? Ourlanguage. Freelife. http://vilne.org.ua/2016/02/prezentatsiya-chy-reprezentatsiya/ (Access.: 25.10.2022). (ukr).
Paton, B. Ye.,Moskalenko, V. F.&Chekman, I. S. tain. (2009). Nanoscienceandnanotechnology: technical, medicalandsocialaspects.BulletinoftheNationalAcademyofSciencesofUkraine.№ 6. 18–26. (ukr).
Pavlenko, A. I. (2015). Generalized didactic task technology: history, development, the oretical foundations. Socio-economic problems of spatial development: Monograph : Publisher Tkachuk O. S. 176–184 (ukr).
Pavlenko, A. I. (2020). Role and place of study on systematization in scientific pedagogical theory and educational practice. Scientific Journal of Khortytsia National Academy (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitation Academy of Zaporizhzhia Regional Council. Iss. 2(3). 26–36https://doi.org/10.51706/2707-3076-2020-3-3(ukr).
Pavlenko, A. І. (2021). Knowledge of nanoscience about nanoworld and nanotechnologies in the content of STEM-education. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal: Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitational Academy of Zaporizhzhia Regional Council. Iss. 1(4). 16–25 https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-4-2(ukr).
Modern technologies ineducation: An online resource for understanding the scale of the universe. https://educationpakhomova.blogspot.com/2022/01/blog-post_14.html(Access.: 23.10.2022) (ukr).
Yukhnovskyi, I. R. (2002). Fundament also fquantum mechanics. Educationmanual. : Lybid (ukr).
Zhovtianska, V. V. (2020). Psychology of representations of reality. Monograph : Talkom (ukr).
Опубліковано
2022-12-26
Розділ
Загальна педагогіка та історія педагогіки