УДК: 378.014:005.6 СУЧАСНІ СТАНДАРТИ ТА ПОКАЗНИКИ ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

DOI :https://doi.org/10.51706/2707-3076-2022-7-5

  • Любомира Василівна Ілійчук Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, м. Івано-Франківськ https://orcid.org/0000-0003-4274-6903
Ключові слова: якість, вища освіта, якість вищої освіти, забезпечення якості, критерії і показники оцінювання якості, професійна підготовка

Анотація

Актуальність науково-оглядової розвідки визначається сучасними глобалізаційними процесами, які зумовлюють необхідність забезпечення якості вищої освіти, її інтеграцію у європейський і світовий освітній простір, що є однією із ключових цілей реформування системи вищої освіти в Україні.У статті обґрунтовано ключові положення щодо забезпечення якості вищої освіти у контексті вимог чинного законодавства і міжнародних стандартів. Розглянуто міжнародні та вітчизняні стандарти оцінювання якості професійної підготовки майбутніх фахівців. Здійснено огляд наукових робіт різних авторів, які визначають критерії і показники оцінювання якості вищої освіти у сучасних університетах.Зауважено, що важливим інструментом оцінювання якості вищої освіти є комплексне вивчення громадської думки здобувачів, яке дозволяє швидко й оперативно отримати інформацію про якість надання освітніх послуг. Представлено результати опитування студентів щодо необхідності підвищення якості вищої освіти, застосування показників її оцінювання.

Біографія автора

Любомира Василівна Ілійчук, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, м. Івано-Франківськ

кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Annienkova, I. P. (2011). Criteria and indicators of the quality of education in universities. Science and education.№ 8. 4–8 (ukr).
Association Agreement between the European Union and the European Atomic Energy Community and their member states, of the one part, and Ukraine, of the other part(2014). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text(Access:01.09.22) (ukr).
Bielova, L. O., Bulba, V. H., &Postupna O. V. (2018). State and problems of quality management of education and educational activities in Ukraine: expert assessment. Theory and Practice of Public Administration. № 2. 8–17 (ukr).
Biliakovska, O. O. (2020). The system of quality assurance of teacher training in the Republic of Poland and in Ukraine. Doctoralthesis (ukr).
Butenko, A., Denyskina, G., &Yeremenko, O. (2021). Formationof a StudyProgramintheContextofConformitywiththe ESG (ontheMaterialoftheAnalysisofStudyProgramsinUkraine). EducationScience.2021. Vol. 11 (670). https://doi.org/10.3390/educsci11110670(eng).
Chabala, O. (2012). The quality of education as a social and philosophical category: special features and modern requirements.Andrushchenko, V., Boichenko, M., Horbunova, L., &Nadolnyi, I. (Ed.). Philosophical and methodological principles for improving the quality of higher education in Ukraine: European dimension: collective monograf. 22–30 (ukr).
Iliichuk, L. (2022). Management of the quality of professional training of future specialists in the conditions of distance learning. Modern trends inensuringthe quality of special isttraining: problems and waystosolve the min the condition sofglobalization and European economic integration. Higher Education alI Іnstitution «Рodillia State University»Oldi+, 124–133 (ukr).
Klimova, H. P. (2017). Quality assurance of higher education as a priority determinant of innovative society formation in Ukraine. The Bulletin of Yaroslav Mudryi National Law University. № 2 (33). 65–73 (ukr).
Londar, S. L. (Ed.) (2021). Stateanaly sisandma in approaches toevaluating the quality of education alservices provided by higher education in stitutions of Ukraine: monograph. State Scientific Institution «Institute of Educational Analytics» (ukr).
On higher education: Law of Ukraine.№ 1556-VII (2014).https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text(Access:01.09.22) (ukr).
On the approval of the Regulation on the accreditation of educational programs, according to which higher education students are trained: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine.№ 977 (2019). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0880-19#Text(Access:01.09.22) (ukr).
On the approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032: Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine. № 286-р (2022). https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennya-strategiyi-rozvitku-vishchoyi-osviti-v-ukrayini-na-20222032-roki-286-(Access:01.09.22) (ukr).
On the National Doctrine of Education Development: Decree of the President of Ukraine. № 347/2002 (2002). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text(Access:01.09.22) (ukr).
Ponomarova, H. F.(2019). Formation of topical academi cvalues in future educators in the context of modern philosophy of higher education in Ukraine. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. SocialWork) : scientific journal : Publishing house of the MunicipalI іnstitution of Higher Education ―Khortytsia National Educational and Rehabilitation Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 1(1). 122–130. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2019-1-13 (ukr).
Prylypko, S. M., &Klimova, H. P. (2014). The quality of higher education in Ukraine in the context of the Bologna process. Law and Innovation. № 1–2 (5–6). 80–87(ukr).
Recommendations of the National Agency for Quality Assurance of Higher Education regarding the introduction of an internal quality assurance system (2019). https://cutt.ly/ON9IcME(Access:01.09.22) (ukr).
Rohova, T. V. (2020). Theoretical issues of assessing the quality of higher education.Pedagogy of formation of creative personality in higher and secondary schools. № 68. Т. 2. 156–160 (ukr).
Shchudlo, S. (2012). Higher education in search of quality :quovadis(ukr).
Standards and guidelines for quality assurance in the European Higher Education Area. (2015). https://www.enqa.eu/wp-content/uploads/2015/11/ESG_2015.pdf(Access:01.09.22) (eng).
Strategic plan of the Ministry of Education and Science of Ukraine until 2024 (2019). https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/2020/01/strat_plan_mon_2024.pdf(Access:01.09.22) (ukr).
Strategy of the National Agency for Quality Assurance of Higher Education until 2022 (2019) https://cutt.ly/HN9IXDR(ukr).
Sysoieva, S. O. (2020) (Ed.). European Area of Higher Education: parameters of quality and expertise: textbook(ukr).
Опубліковано
2022-12-23