УДК: 378.014.24(4) ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ: МІЖНАРОДНІ ВЕКТОРИ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ УНІВЕРСИТЕТУ
DOI: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2022-7-13
Анотація
Актуальність науково-оглядового дослідження зумовлена новою фазою інтернаціоналізації вищої освіти: переходом від зовнішньої інтернаціоналізації із сильним акцентом на невелику еліту мобільних студентів, викладачів та програм до внутрішньої інтернаціоналізації, відкритої для всіх членів академічної спільноти. Мета роботи – визначити актуальні тенденції інтернаціоналізації вищої освіти в країнах Європи, детально розглянути аспекти діяльності провідних університетів з розробки та реалізації стратегії інтернаціоналізації. У статті розглядаються особливості реалізації політики інтернаціоналізації вищої освіти Німеччини, Великобританії, Італії, Польщі. Проаналізовано основні документи, що регулюють процес інтернаціоналізації на міждержавному рівні.
У ході дослідження були виділені і описані основні зміни процесу інтернаціоналізації в Європі, що відбулися в останні десятиліття. Зроблені висновки про те, що процес інтернаціоналізації, основною метою якого виступає підвищення якості освіти і науково-дослідної діяльності, стає стратегічним напрямом діяльності закладів вищої освіти; пильна увага приділяється забезпеченню умов для формування міжкультурних компетенцій у всіх студентів.
Посилання
Baron, Britta (1993). Politics of Academic Mobility in Western Europe. Higher Education Policy. V. 6. № 3. 50–54 (eng).
Beelen, J. (2012).The long wait: Researching the implementation of internation-alisation at home. Internationalisation revisited: New dimensions in the inter-nationalisation of higher education: CAREM, 9–20 (eng).
Biriukova, N. A.& Krasyl'nykova, N. V. (2014). Assessment of internationalization of higher education: experience of European countries. Bulletin of Mari State University. Yoshkar-Ola. № 14. 138–142 (ukr).
Bojchenko, M. (2011).The impact of internationalization on the development of innovative processes in the management of European higher education. Comparative Pedagogical Studies. № 2 (8). http://journals.uran.ua/index.php/2306-5532/article/viewFile/18608/16351(Access:14.09.22) (ukr).
Brooks, R.& Waters, J.(2013). Student mobilities, migration and the internationalization of higher education. Basingstoke : Palgrave Macmillan, XIV (eng).
Budapest-Vienna Declaration on the European Higher Education Area (March 12, 2010) http://www.ehea.info/Upload/document/ministerial_declarations/Budapest_Vienna_Declaration_598640.pdf (Access:14.09.22)(eng).
CEEMAN. The International Association for Management Development in Dynamic Societies. (2022). https://www.ceeman.org(Access:14.09.22)(eng).
Communiqué of the Ministers. Bologna process. Leuven Communique. Communiqué of the conference of European Ministers responsible for higher education "Bologna Process 2020 - The space of European higher education in the new decade". Leuven/Louvain-la-Neuve, April 28-29, 2009.https://iqaa.kz/doc/Bolognahttps://nau.edu.ua/ua/menu/navchannya/bolonskij-proczes/lovenske-komyunike.html(Access:14.09.22) (ukr).
Cooperate with European universities: come to study or teach in Europe: opportunities for universities, students and staff of universities from partner countriesoutside the European Union. https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/def6a811-f4ee-11e7-be11-01aa75ed71a1/language(Access:14.09.22) (ukr).
Crowther Paul, Joris Michael, Otten Matthias, Nilsson Bengt, Teekens Hanneke & Wachter Bernd (2000). Internationalisation at Home. A Position Paper Published by the European Association for International Education (EAIE). https://docplayer.net/39377187-Internationalisation-at-home-a-position-paper.html(Access:14.09.22)(eng).
Decreto Ministeriale (15 ottobre 2013). № 827 http://attiministeriali.miur.it/anno-2013/ottobre/dm-15102013.aspx(Access:14.09.22)(ita).
Development of a framework model of internationalization strategy. Report on research carried out within the framework of the Erasmus Plus project "HARMONY http:// harmonyproject.eu/wp-content/uploads/2017/05/Base HARMONYA ctionPlan_wP3.docx(Access:14.09.22) (eng).
Discover Erasmus+. (2015). The New EU Programme for Education, Training, Youth and Sport для 2014–2020. http://ec.europa. eu/programmes/erasmus-plus/discover/index_en.htm (Access:14.09.22)(eng).
European Association of International Education (EAIE) https://www.google.com/url (ukr).
European Higher Education in a Global Setting. A Strategy for External Dimension of Bologna Process. Bologna Policy Forum Statement (Vienna, March 12, 2010).https://www.tandfonline.com (Access:14.09.22)(eng).
Hans de Wit (2017). Amsterdam University of Applied Sciences at Boston College CIHE Symposium. https://www.researchgate.net/profile/Hans-De-Wit/2(Access:14.09.22)(eng).
Internationalization of higher education – History of pedagogy and education. http://studme.org/72461/pedagogika/internatsionalizatsiya_vysshego_obrazovania (Access:14.09.22)(eng).
Knight, J. Higher (2008). Education in Turmoil. The Changing World of Interna-tionalisation. Rotterdam: Sense Publishers (eng).
Kontrole Najwyższej Izby Kontroli. https://bip.nbp.pl/kontrole/sprawozdania-z-kontroli-nik(Access:14.09.22) (pl).
Leask, B. (2009). Using formal and informal curricula to improve interactions between home and international students. Journal of Studies in International Education, № 13 (2). 205–221 (eng).
Leask, B. (2012). Internationalisation of the curriculum in action: A guide. Australian Government Office for Teaching and Learning, University of South Australia№ 44 (9) 45–64. (eng).
Mardzhinson, S. (2014). Great Britain is becoming less attractive to international students. International Higher Education International Higher Education (Boston College, USA). № 76. 15–16 (ukr).
Narodowe Centrum Nauki.https://www.ncn.gov.pl(Access:14.09.22) (pl).
Report of the study carried out within the framework of the project Direction 2 of the Erasmus Plus program "HARMONY" http://harmonyproject. eu/wp-content/uploads/2021/04/FINALVERSI ONHARMONYPartnerMembers-1.pdf(Access:14.09.22) (ukr).
Schnitzer Karl Korte E. (1995).Fallstudien zur Internationalisierung das Curriculums an Deutschen Hochshulen : German Report forthe OECD(de).
Scholarships and grants in Great Britain for foreign students. www.theuk.onehttps://theuk.one/stipendii-i-granty-v-velikobritanii-dlya-studentov-inostrancev/ (Access:14.09.22) (ukr).
Sheremet, M. K., Suprun, D. M. (2022). Higher education development trends in ukraine: values of education in global and national dimensions. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal : Publishing house of the Municipal Institution of Higher EducationKhortytsia National Educational and Rehabilitational Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 1(6). 71–78. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2022-6-9 (ukr).
Shtraitvizer, B. (2015). Perspectives of harmonization of internationalization of universities. International higher education. International Higher Education (Boston College, USA). № 4 (83). 32–34 (ukr).
Statistics on Erasmus 2019–2020. http://ec.europa.eu/education/tools/statistics_en.htm (Access:14.09.22) (eng).
Strategic plan 2016–2021: Creating the future. Sapienza University of Rome. http://en.uniroma1.it/sites/sitoen/files/allegati/Pia-noStrategico_20162021%20(ENG_bozza03)_.pdf (Access:14.09.22) (eng).
Strategic Plan of the University of Bologna 2013–2015. http://www.unibo.it/en/university/who-we-are/strategic-plan(Access:14.09.22) (eng).
Strategy for the development of mobility in the European area of higher education for the period up to 2020.http://www.ncpa./bucharest_2020.pdf (Access:14.09.22) (eng).
The best higher education institutions in Poland https://www.poland.com /aroutpoland/education
The number of foreign tourists in Great Britain will reach 600,000 by 2020. http://britainrus.co.uk/news/Kolichestvo_inostrannykh_ studentov_ v_Velikobritanii_dostignet_600_tysjach_chelovek_k_2020_godu(Access:14.09.22) (ukr).
The review of European experience of internationalization of higher education (2010). Education, Audiovisual &Culture Executive Agency, European Comission : TEMPUS http://upload/review_of_european_experience_of_internationalization.pdf(Access:14.09.22) (eng).
The UNESCO World Conference in Barcelona will determine the future of higher education. Global view. Human destinies. May 2022. (ukr).
Yakusheva, Ye. H.(2016).Implementation of the ideas of the Bologna process in Germany: internationalization of higher education institutions. Scientific and Methodological Electronic Magazine "Concept".Vol. 43.228–229http//e- koncept./2016/76461.htm (Access:14.09.22) (ukr).