УДК: 376.42 ВПЛИВ ДИЗОНТОГЕНЕТИЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ НА ФОРМУВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ З РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРА В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ
DOI: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2022-7-8
Анотація
У науково-оглядовій статті охарактеризовано дизонтогенез психічного розвитку за аутичним типом. Визначено особливості поведінки, когнітивних процесів, комунікативно-мовленнєвого розвитку учнів початкової школи з розладами аутистичного спектра. Уточнено дефініцію «навчальна поведінка». Виділено навички, властиві дітям зі сформованою навчальною поведінкою. Виокремлено чинники, що ускладнюють процес формування навчальної поведінки учнів з аутизмом. Узагальнено прояви несформованості навчальної поведінки учнів закладів загальної середньої освіти.
Посилання
Adapted clinical guideline "Autism in children", based on evidence (2015). 255 (ukr).
Afuzova H.V., Lohashchuk M.O. (2016). Psychological and pedagogical foundations of the development of speech functions in autistic spectrum disorders. Scientific journal. Special psychology. Edition 32 (Part 2). 272-279 (ukr).
Bazyma N.V. (2015). Theoretical study of the problem of autism. Actual problems of pedagogy, psychology and professional education. Collection of scientific papers. Edition 1. 51-56 (ukr).
Bielova O.B. (2021). Peculiarities of speech development of children with autism spectrum disorders. Scientific journal. Corrective pedagogy. Edition 40. 18-23 (ukr).
Bilan V.A. (2021). Organization of psychological and pedagogical support for younger schoolchildren with autism spectrum disorders. Collection of scientific works of the Uman State Pedagogical University. Edition 1. 6-19 (ukr).
Vitiuk V.V., Tarasiuk L.S. (2016) Speech development of children with autism as a guarantee for further education at school. Pedagogical journal of Volyn. Edition 1. 75-81 (ukr).
Dubovyk K.V., Martsenkovskyi I.A. (2018). Violation of motor functions in children with autistic spectrum disorders. NeuroNews: psychoneurology and neuropsychiatry. Edition 3 (104). 22-18 (ukr).
Kolomoiets T.H., Vorokh V.I. (2020). Speech development of children with autism using modern didactic tools. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. Edition 8 (102). 27-40 (ukr).
Kolupaieva A.A, Taranchenko O.M. (2010). Children with special needs in general education: source link: teacher's guide: teaching method. Manual. Kyiv: ATOPOL. 96 (ukr).
Moiseienko I.M. (2019). Theoretical approaches to the study of signs of autism in Ukraine. Innovative pedagogy. Corrective pedagogy. Edition 10. 58-62 (ukr).
Ostrovska K.O. (2012). Principles of comprehensive psychological and pedagogical assistance to children with autism: monograph. Lviv: «Triada Plus». 520 (ukr).
Synov V.M., Shulzhenko D.I. (2017). Psychology of inclusive education of students with a spectrum of intellectual and autistic disorders. Current issues of correctional education (pedagogical sciences). Collection of scientific papers. Edition 9. 190-205 (ukr).
Skrypnyk T.V. (2019). Children with autism in inclusion: scenarios of success: monogr. Kyiv: Kyiv. University named after B. Hrinchenko. 208 (ukr).
Skrypnyk T.V. (2014). Education of children with autism: from myth to reality: educational and visual guide. Kyiv: «Gnosis». 26 (ukr).
Taran O.P. (2014). Psychological aspects of speech disorders in children with autism. Problems of modern pedagogical education. Pedagogy and psychology series. Edition 2 (43). 276-283 (ukr).
Tarasun V.V. (2018). Autology: theory and practice: textbook. Kyiv: «Vadeks». 590 (ukr).
Chuprykov A.P., Khvorova H.M. (2012). Autism spectrum disorders: medical and psychological-pedagogical assistance. Lviv: Ms. 184 (ukr).
Shulzhenko D.I. (2009). Basics of psychological correction of autistic disorders in children: monograph. Kyiv: National Pedagogical University named after M.P. Drahomanova. 385 (ukr).
Ayres, J. A. (2015). Sensory integration and the child. Western Psychological Services. (eng).