УДК: 378.014.53:376-056.26(08) ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТА СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ ДІТЕЙ ТА МОЛОДІ ПІД ЧАС ВОЄННИХ ДІЙ В УКРАЇНІ
DOI : https://doi.org/10.51706/2707-3076-2022-6-13
Анотація
У оглядово-методичній статті визначено актуальність та необхідність педагогічної та соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді в умовах українського воєнного сьогодення. Схарактеризовано супроводжуючі види діяльності в комплексній реабілітації підростаючих осіб. Надано рекомендації щодо засобів педагогічної та соціально-психологічної реабілітації, схематично подано її етапність. Розкрито компоненти психолого-педагогічної реабілітації дітей та молоді. Визначено специфіку підходів щодо реабілітаційної роботи з молоддю, яка має особливі фізичні та ментальні потреби.
Посилання
Alieksieienko, T. F., Honchar, L. V., Kunytsia, T. Yu. & Bybyk D. D. (2020). Forced migrants: socio-pedagogical problems and experience of support. Monograph : Imex-LTD (ukr).
Bachynska, M. V. (2022). Psychological-pedagogical mechanisms of mental recovery of the growing personality in the aspect of social events of the military present. Current Issues in Modern Science No. 2(2). 521–531 https://doi.org/10.52058/2786-6300-2022-2(2)-521-531 (ukr).
Bochkor, Y., Dubrovska, O., Zaleska, O. at ol. (2014). The socio-pedagogical and psychological work with children in the conflict and post-conflict period : MZHPTS «La Strada-Ukraina» (ukr).
Hryhorenko, I. O. & Savelieva, N. M. (2017). Social work with internally displaced persons in modern conditions: training. manual [for students and master's degree students of specialties "Social Work" and "Social. Pedagogy"] : Poltava National Pedagogical University Publishing (ukr).
Kravchenko, O. (2021). The socio-psychological rehabilitation of the children and youth as the task of an educational institution. Proceedings of the V International Scientific and Practical Conference “The Innovations of Partnership Interaction of Education, Economy and Social Protection in the Conditions of Inclusion and Pragmatic Rehabilitation of Society. 327–329 (ukr).
Kuzmina, M. O., Masiuk, O. P., Kuzmin, V. V. & Mishchan, I. V. (2021). Social partnership as a tool for university training of social workers. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal / [editorial board : V. Nechyporenko (chief editor) and others] : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitational Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 2(5). 168–177. DОІ : https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-5-18 (ukr).
Leshchuk, H. V. (2021). Victim blaiming as a social problem. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal / [editorial board : V. Nechyporenko (chief editor) and others] : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitational Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 2(5). 160–168 https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-5-17 (ukr).
On the approval of the Program of social and psychological rehabilitation of children who are in difficult life circumstances: Order of the Ministry of Social Policy of Ukraine https://www.msp.gov.ua/projects/727/ (Access: 02.06.2022) (ukr).
Recommendations for the teaching staff on working with students in the conflict and post-conflict period 23.04.2018. http://vorozhba.lbd-osv.gov.ua/news/20-56-50-23-04-2018/ (Access: 02.02.2022) (ukr).
Shevtsov, A. G. (2009). Educational foundations of rehabilitation: monograph : «MPlesya» (ukr).
Smith, P., Dyrehrov, A., & Yule, V. (2022). The children and war. The learning healing techniques. For children aged 8 to 18 years ∕ translated from English by O. Antonyshyn : Halychyna Editorial Community (ukr).
Terr, L. (1991). Childhood traumas: an outline and overview. American Journal of Psychiatry. Vol. 148. 10–20. (eng).
The children's emotional resilience development Program, psychosocial support in and out of school, Part 2. Program Manager's Guide. Red Cross Society of Ukraine. (2017) https://redcross.org.ua/wp-content/uploads/2017/04/Childrens-Resilience-3-Programme-Managers-Handbook.pdf. (Access: 02.06.2022) (ukr).
Tsarenko, L., Weber, T., Voitovych, M., Hrytsenok, L., Kochubey, V. & Hrydkovets, L. (2018). Fundamentals of rehabilitation psychology: overcoming the consequences of the crisis. Tutorial. Volume 1-3. : Organization for Security and Cooperation in Europe (ukr).
Tymchenko, G. M. & Litvinova, A. M. (2021). Means of diagnosing daily schedule and health status of students (using the example of practical implementation of open electronic courses in a Classic University. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal / [editorial board : V. Nechyporenko (chief editor) and others] : Publishing house of the
Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitational Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 2(5).63–72. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-5-7 (ukr).
War does not eliminate the need to address domestic violence https://la-strada.org.ua/novyny/vijna-ne-skasovuye-potrebu-protydiyaty-domashnomu-nasylstvu.html (Access: 02.06.2022) (ukr).
Авторське право (c) 2022 Науковий журнал Хортицької національної академії

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.