УДК: 376.3:373.25 ОСОБЛИВОСТІ ДИДАКТИЧНОГО ПРОЕКТУВАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ФОРМ НАВЧАННЯ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
DOI : https://doi.org/10.51706/2707-3076-2022-6-12
Анотація
Наукова стаття присвячена аналізу дидактичних правил проектування електронних форм навчання і їх трансформацію відповідно до потреб інклюзивного навчання. В ході дослідження розглянута ретроспектива змін освітньої парадигми на різних етапах становлення інформаційного суспільства, теоретично обґрунтовані і сформульовані нові дидактичні принципи проектування електронних засобів навчання в умовах комп’ютеризованого освітнього процесу з інклюзивним навчанням: принцип диференціації, принцип проблемності (задачності) побудови освітнього процесу, принцип врахування етнопсихологічних особливостей дитини, принцип забезпечення безпеки і здоров’язбереження освітнього процесу через кластерне подання навчальних матеріалів, принцип паралельного мультиформатного подання навчальних матеріалів; принцип інтероперабельності і спрощення доступу до навчальних ресурсів освітніх середовищ.
Посилання
Hevko, I. V. (2020). Application of digital information resources in distance learning. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal / [editorial board : V. Nechyporenko (chief editor) and others] : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitation Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 1(2). 111–119 https://doi.org/10.51706/2707-3076-2020-2-11 (ukr).
Kolupaiieva, A. (2009). Inclusive education: realities and prospects : monograph : Sammit-Knyha (ukr).
Lapshyna, I. S. (2020). Ways to increase the efficiency of distance learning for students of primary education specialty. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal. Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitation Academy of Zaporizhzhia Regional Council. Iss. 2(3). 37–46. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2020-3-4 (ukr).
Lutsenko, I. , Romanovska, D. & Kyryletska L. (2015). Inclusive education: implementation experience / compiled by A. A. Kolupaiieva : Publishing group Shkilnyi svit (ukr).
Markiv, V. M. & Onishchenko, I. V. (2020). Formation of motivation for professional activity in future primary school teachers by BYOD technology. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal / [editorial board : V. Nechyporenko (chief editor) and others]. Zaporizhzhia : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitation Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 1(2). 137–146 https://doi.org/10.51706/2707-3076-2020-2-14 (ukr).
Nykonenko, N. V. (2021). Trends in special education teacher training in the usa during global pandemic lockdown. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal / [editorial board : V. Nechyporenko (chief editor) and others] : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitational Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 2(5). 130–139 https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-5-14 (ukr).
On the Recommendations of the parliamentary hearings on the topic: "Education, health care and social welfare of children with psychophysical development disorders: problems and ways to solve them" Resolution of the Verkhovna Rada of Ukraine from 2015. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/96-19#Text (Access.: 28.05.22) (ukr).
Prokopenko, A. O. (2021). Methodological approaches to the study of the pedagogical concept of education of future teachers in the conditions of digitalization of education. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal / [editorial board : V. Nechyporenko (chief editor) and others] : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitational Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 2(5). 45–54 https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-5-5 (ukr).
Prokopenko, A. О. (2021). Philosophical and general scientific levels of methodological principles of educating future teachers in conditions of digitalization in education. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal / [editorial board : V. Nechyporenko (chief editor) and others] : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitational Academy of Zaporizhzhia Regional Council. Iss. 1(4). 47–59 https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-4-5 (ukr).
Selected pedagogical works: in three volumes. Vol.1. The Great Didactics / John Amos Comenius; under the editorship with biographer essay and notes by Prof. Krasnovskyi A. L. : Radianska Shkola, 1940.
Shevtsov, A. G. & Lastochkina, O. V. (2021). Contemporary conceptual discourse on blended and hybrid learning. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal / [editorial board : V. Nechyporenko (chief editor) and others] : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitational Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 2(5). 91–103 https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-5-10 (ukr).
Tsybulko, L. G. & Serhiienko M. S. (2021). Features and prospects of blended learning in modern educational process. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal / [editorial board : V. Nechyporenko (chief editor) and others] : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitational Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 2(5). 17–23 https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-5-2 (ukr).
Vasylchenko, L. V., Hladkov, O. V. & Shevchenko, V. L. (2022). Reengineering of the software-instrumental platform of distance education in the context of organizational-pedagogical and didactic-psychological processes of a comprehensive school https://www.narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/
10/statti/shevchenko.htm (Access.: 28.05.22) (ukr).
Авторське право (c) 2022 Науковий журнал Хортицької національної академії

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.