УДК: 376.3:373.25 ОСОБЛИВОСТІ ДИДАКТИЧНОГО ПРОЕКТУВАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ФОРМ НАВЧАННЯ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

DOI : https://doi.org/10.51706/2707-3076-2022-6-12

Ключові слова: освітня реформа, дидактичні принципи, нова українська школа, дидактика, засоби навчання, інклюзія, електронне навчання

Анотація

Наукова стаття присвячена аналізу дидактичних правил проектування електронних форм навчання і їх трансформацію відповідно до потреб інклюзивного навчання. В ході дослідження розглянута ретроспектива змін освітньої парадигми на різних етапах становлення інформаційного суспільства, теоретично обґрунтовані і сформульовані нові дидактичні принципи проектування електронних засобів навчання в умовах комп’ютеризованого освітнього процесу з інклюзивним навчанням: принцип диференціації, принцип проблемності (задачності) побудови освітнього процесу, принцип врахування етнопсихологічних особливостей дитини, принцип забезпечення безпеки і здоров’язбереження освітнього процесу через кластерне подання навчальних матеріалів, принцип паралельного мультиформатного подання навчальних матеріалів; принцип інтероперабельності і спрощення доступу до навчальних ресурсів освітніх середовищ.

Біографії авторів

Світлана Миколаївна Лупінович, Хортицька національна академія, м. Запоріжжя

кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри педагогіки та методик навчання

Ірина Сергіївна Лапшина, Хортицька національна академія, м. Запоріжжя

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки та методик навчання

Посилання

Bessarab, A. O. & Ponomarenko, O. V. (2020). Ways of formation of pupils‟ motivation in learning: foreign and Ukrainian experience. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal / [editorial board : V. Nechyporenko (chief editor) and others] : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitation Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 1(2). 64–74. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2020-2-6 (ukr).
Hevko, I. V. (2020). Application of digital information resources in distance learning. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal / [editorial board : V. Nechyporenko (chief editor) and others] : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitation Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 1(2). 111–119 https://doi.org/10.51706/2707-3076-2020-2-11 (ukr).
Kolupaiieva, A. (2009). Inclusive education: realities and prospects : monograph : Sammit-Knyha (ukr).
Lapshyna, I. S. (2020). Ways to increase the efficiency of distance learning for students of primary education specialty. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal. Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitation Academy of Zaporizhzhia Regional Council. Iss. 2(3). 37–46. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2020-3-4 (ukr).
Lutsenko, I. , Romanovska, D. & Kyryletska L. (2015). Inclusive education: implementation experience / compiled by A. A. Kolupaiieva : Publishing group Shkilnyi svit (ukr).
Markiv, V. M. & Onishchenko, I. V. (2020). Formation of motivation for professional activity in future primary school teachers by BYOD technology. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal / [editorial board : V. Nechyporenko (chief editor) and others]. Zaporizhzhia : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitation Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 1(2). 137–146 https://doi.org/10.51706/2707-3076-2020-2-14 (ukr).
Nykonenko, N. V. (2021). Trends in special education teacher training in the usa during global pandemic lockdown. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal / [editorial board : V. Nechyporenko (chief editor) and others] : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitational Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 2(5). 130–139 https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-5-14 (ukr).
On the Recommendations of the parliamentary hearings on the topic: "Education, health care and social welfare of children with psychophysical development disorders: problems and ways to solve them" Resolution of the Verkhovna Rada of Ukraine from 2015. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/96-19#Text (Access.: 28.05.22) (ukr).
Prokopenko, A. O. (2021). Methodological approaches to the study of the pedagogical concept of education of future teachers in the conditions of digitalization of education. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal / [editorial board : V. Nechyporenko (chief editor) and others] : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitational Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 2(5). 45–54 https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-5-5 (ukr).
Prokopenko, A. О. (2021). Philosophical and general scientific levels of methodological principles of educating future teachers in conditions of digitalization in education. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal / [editorial board : V. Nechyporenko (chief editor) and others] : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitational Academy of Zaporizhzhia Regional Council. Iss. 1(4). 47–59 https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-4-5 (ukr).
Selected pedagogical works: in three volumes. Vol.1. The Great Didactics / John Amos Comenius; under the editorship with biographer essay and notes by Prof. Krasnovskyi A. L. : Radianska Shkola, 1940.
Shevtsov, A. G. & Lastochkina, O. V. (2021). Contemporary conceptual discourse on blended and hybrid learning. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal / [editorial board : V. Nechyporenko (chief editor) and others] : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitational Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 2(5). 91–103 https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-5-10 (ukr).
Tsybulko, L. G. & Serhiienko M. S. (2021). Features and prospects of blended learning in modern educational process. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal / [editorial board : V. Nechyporenko (chief editor) and others] : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitational Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 2(5). 17–23 https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-5-2 (ukr).
Vasylchenko, L. V., Hladkov, O. V. & Shevchenko, V. L. (2022). Reengineering of the software-instrumental platform of distance education in the context of organizational-pedagogical and didactic-psychological processes of a comprehensive school https://www.narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/
10/statti/shevchenko.htm (Access.: 28.05.22) (ukr).
Опубліковано
2022-11-04