УДК : 616.89-008.434 КОМПЛЕКСНИЙ ПІДХІД ДО ДІАГНОСТИКИ МОВЛЕННЄВИХ ПОРУШЕНЬ ОРГАНІЧНОГО ГЕНЕЗУ

DOI : https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-5-12

  • Наталія Георгіївна Пахомова Полтавський національний педагогічний університет ім. В. Г. Короленка http://orcid.org/0000-0002-8332-8188
  • Анна Валеріївна Лук’яненко Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України м. Полтава http://orcid.org/0000-0003-3618-9119
Ключові слова: спеціальна педагогіка, мовленнєві порушення, порушення органічного генезу, діагностика, електроенцефалографія головного мозку, комплексний підхід.

Анотація

У науковій статті розглядається проблема комплексної діагностики розладів мовлення органічного генезу. Представлено головні особливості розладів мовлення органічного генезу, причини їхнього виникнення, а також методи комплексної діагностики. Описані можливі порушення в різних ділянках головного мозку з позицій нейрофізіологічного і нейропсихолінгвістичного підходів. На підставі результатів експериментального дослідження доведено, що саме метод електроенцефалографії допомагає визначити точну локалізацію і ступінь ураження головного мозку. Крім цього доведено, що для встановлення точного діагнозу і проведення найбільш адекватної для того чи іншого випадку типу корекції на діагностичному етапі обстеження потрібно залучати фахівців різних галузей (медичної та психолого-педагогічної), адже саме інтеграція медико-психолого-педагогічних знань в питаннях діагностики мовленнєвих порушень органічного генезу допоможе досягти стійкого результату корекційної роботи і пришвидшити темпи соціалізації осіб із порушеннями мовлення

Біографії авторів

Наталія Георгіївна Пахомова, Полтавський національний педагогічний університет ім. В. Г. Короленка

доктор педагогічних наук, професор

Анна Валеріївна Лук’яненко, Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України м. Полтава

аспірантка

Посилання

Baranets I. & Pakhomova, N. (2020). Features of impaired communication skills in older preschool children with speech disorders: Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 19. RemedialPedagogyandspecialpedagogy: Collection of scientific works : NPDU Publishing House. Issue 39. 19–24. (ukr).
Khvattsev, M. E. (2009). Speech therapy : manual. Book. 2. : Vlados. (rus)
Konoplyasta, S. U. (2010). Psychological and pedagogical bases of complex correction of speech development of children with rhinolalia: NPDU Publishing House(ukr).
Lukashevych, Y. P., Machynskaia, R. Y. &Fyshman, M. N. (1998). Structural analysis of the electroencephalogram Physiology of man. Vol. 24, № 1. 16–20 (rus).
Pakhomova, N. G. (2009). Fundamentals of psycholinguistics: ASMI (ukr).
Pakhomova, N. G. (2010). Neuropsycholinguistics : a textbook : ASMI (ukr).
Pakhomova, N. G. (2017). Actualization of integrative medical-psychological and pedagogical knowledge in training of a specialist for work in the conditions of inclusion : RVV IDGU (ukr).
Pakhomova, N. G. (2019). Neuropsycholinguistic aspects of rehabilitation of persons with speech disorders of organic genesis. Correctional and rehabilitation activities in the modern educational space. Sumy: Published by Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko (ukr).
Pakhomova, N. G., Baranets, I. V., Pakhomova, V. A., Scherban, O.A., & Boryak, O. V. (2021). Сomprehensive approach to the treatmentof motor alalia in preschool children. The World of Medicine and Biology. 1(75): 125–129. 10.26724/2079-8334-2021-1-75-125-129 (ukr).
Sheremet, M. K. (2008). Textbook of speech therapy: Historical aspects. Dyslalia. Dysarthria. Rhinolalia. : KNT (ukr).
Sheremet, M. K. (2010). Speech therapy. Textbook : Slovo Publishing House (ukr).
Sichkarchuk, N. D. (2016). Modern methods of studying young children with speech disorders: Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 19. RemedialPedagogyandspecialpedagogy: Collection of scientific works : NPDU Publishing House. Issue 31. 87–93(ukr).
Smahliuk, L. V (2015). Textbook for students of dental faculties of higher educational institutions of III-IV levels of accreditation, dentists, interns, clinical residents, masters, orthodontists, speech therapists: Speech function and integration aspects of its correction. Poltava: «Astraya»(ukr).
Zenkov, L. R. (2011). Clinical electroencephalography (with elements of epileptology): A guide for physicians : MEDpress-inform (rus).
Zhuravlova, L. S. (2021). Comprehensive diagnosis and correction of speech development in children with dysgraphy as a scientific problem. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. Social Work) : scientific journal / Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education―Khortytsia National Educational and Rehabilitational Academy of Zaporizhzhia Regional Council. Iss. 1(4). 117–131 https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-4-11 (ukr).
Опубліковано
2022-03-25