УДК 159.923.2: 376.1: 616.831-00 ВПЛИВ ОСОБИСТІСНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ ФУНКЦІЙ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ НА ЇХНЮ КОМПЛЕКСНУ ІНТЕГРАЦІЮ У СУСПІЛЬСТВО
DOI: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2022-7-14
Анотація
У науково-методичній статті розглядається взаємозв’язок між особистісною ідентичністю та комплексною інтеграцією підлітків із порушеннями опорно-рухового апарату у суспільство. Підлітковий вік є сенситивним у контексті особистісної ідентичності, коли здатність до рефлексії, самопізнання впливає на намагання знайти своє місце в суспільстві, розуміння сильних та слабких сторін власної особистості тощо. Проаналізовано наукові дослідження, у яких на емпіричній основі розглядаються різні аспекти особистісної ідентичності підлітків із дитячим церебральним паралічем. Визначено, що соціум та включення до суспільного життя є важливим фактором розвитку ідентичності, особливо у період її становлення у підлітковому та юнацькому віці. У сучасному суспільстві ця категорія дітей стикається з певними обмеженнями, незважаючи на орієнтовану на інклюзивне навчання політику держави. Це все, в свою чергу, впливає на становлення особистісної ідентичності підлітка із порушенням психофізичного розвитку, яка в подальшому буде визначати його соціальну позицію та прагнення бути повноцінним членом суспільства.
Було визначено напрями роботи психолога з підлітками із порушеннями функцій опорно-рухового апарату з метою їх успішної інтеграції у суспільство. Підкреслено важливість роботи із батьками, їх психологічної підтримки задля покращення психологічного клімату в родині, що важливо для особистісного та пізнавального розвитку підлітка з порушеннями опорно-рухового апарату.
Посилання
Beckert, T. & Maxey, М. (2017). Adolescents with Disabilities. Adolescent Research.Volume 2. 59–75 (eng).
Bronfenbrenner, U. (1994). Ecological models of human development. In International Encyclopedia of Education (Vol. 3, 2nd ed.). Oxford : Elsevier (eng).
Chukhrii, I. (2019). The features of social adaptation of youth with muscle-skeleton disorder due to dysontogenesis. European Humanities Studies: State and Society. 17 (1(I), 261–274. https://doi.org/10.38014/ehs-ss.2019.1-I.20 (ukr).
Cocks, N., Barton, B. &Donelly, M. (2009). Self-Concept of Boys with Developmental Coordination Disorder. Physical& Occupational Therapy In Pediatrics. 29:1, 6–22 https://doi.org/10.1080/01942630802574932 (eng).
Dmitrieva, E. N. &Levickaja, T. E. (2007) Gender and age identification of children and adolescents with cerebral palsy. Bulletin of Tomsk State University. Issue. 295. 164–165 (rus).
Goffman, E. (1963). Stigma: Notes on the management of spoiled identity. Engle-wood Cliffs, N. J.: Prentice-Hall (eng).
Hamretskyi, I. S., Stoliarenko, O. V.& Stoliarenko, O. V. (2012).Integration of people with special needs into societyas a manifestationof a valuable and tolerantattitude to wards people. Actual problems of education and upbringing of people with special needs:collection of scientific works. № 9(11). 27–39 (ukr).
Jemtå, L., Fugl-Meyer, K. S., Öberg, K., & Dahl, M. (2009). Self-esteem in children and adolescents with mobility impairment: Impact on well-being and coping strategies. ActaPaediatrica,98 (3). 567–572https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.2008.01081.x. (eng).
Joyce, M. &Hurlbut, N. (1986). The Self-Esteem of Adolescents with Cerebral Palsy. American Journal of Occupational Therapy. Vol. 40, 402–407 (eng).
Konopliasta, S. Yu. &Bielova, O. B. (2021). Current problems of integration in the education of children with special educational needs in Ukraine. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. SocialWork) : scientific journal : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitational Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 2(5). 103–112. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-5-11(ukr).
Logar, S. (2012). Psychological factors in children with cerebral palsy and their families: Eastern Journal of Medicine. Ljubljana: University Rehabilitation Institute of the Republic of Slovenia. 17. 204–212 (eng).
Magill-Evans, J., Darrah, J., Pain, K., Adkins, R. &Kratochvil, M. (2001). Are families with adolescents and young adults with cerebral palsy the same as other families? Developmental Medicine & Child Neurology. 43: 466–472. (eng).
Naidonova, H. O.& Zetsepina, T. V. (2020). Features of gender identity in adolescents with autistic spectrum disorders. Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. SocialWork).: Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education. Khortytsia National Educational Rehabilitation Academy of Zaporizhzhia Regional Council. Iss. 1(2). 163–171. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2020-2-17 (ukr).
Parents of Children with Cerebral Palsy (2022, February 1). Physiopedia. https://www.physio-pedia.com/index.php?title=Parents_of_Children_with_Cerebral_Palsy&oldid=293047) (eng).
Pavlova, O. S. (2016). Features of social adaptation of adolescents with cerebral palsy inanintegratedlearningenvironment. Scientific and methodological e-journal «Concept».Issue 20. 61–65 (rus).
Research on the quality of inclusive education for children with special educational needs (December 2020 - January 2021) https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/2021/04/02/Doslidzhennya_yakosti_inklyuzyvnoyi_osvity_1_02_04.pdf(Access:01.09.22)
Shikako-Thomas, K., Lach, L., Majnemer, A. &Nimigon, J. et al. (2009). Quality of Life from the Perspective of Adolescents with Cerebral Palsy: «I Just Think I'm a Normal Kid, I Just Happen to have a Disability». Quality of Life, Vol. 18, No. 7. 825–832. (eng)
Shipitsyna, L. M. &Mamaichuk, I. I. (2001). CerebralPalsy. Sankt-Peterburg : Publishing House «DidaktikaPlus» 232–235 (rus).
Stewart, D. A., Lawless, J. J., Shimmell, L. J. &Palisano, R. J. et al. (2011). Social Participation of Adolescents with Cerebral Palsy: Trade-offs and Choices. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics. https://doi.org/10.3109/01942638.2011.631100(eng).
Turubarova, A. V. (2020).Peculiarities of self-esteem of adolescents with cerebral palsy. Collection of scientific papers on the materials of V International scientific-practical conference of young scientists](Kherson, 14th May 2020) : EntrepreneurVyshemyrskyi V. S., 376–379 (ukr).
Zhyhunova,H. V. (2011).Personality identity of young people with disability. The World of Science, Culture, Education. № 5 (30). 405–408 (rus).