УДК 159.923.2: 376.1: 616.831-00 ВПЛИВ ОСОБИСТІСНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ ФУНКЦІЙ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ НА ЇХНЮ КОМПЛЕКСНУ ІНТЕГРАЦІЮ У СУСПІЛЬСТВО

DOI: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2022-7-14

  • ГаннаОлександрівна Найдьонова Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, м. Київ https://orcid.org/0000-0002-6679-0469
  • Таїсія Вадимівна Зацепіна Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, м. Київ
Ключові слова: особистісна ідентичність, порушення опорно-рухового апарату, дитячий церебральний параліч, підлітковий вік, інтеграція у суспільство, соціальна адаптація, соціалізація

Анотація

У науково-методичній статті розглядається взаємозв’язок між особистісною ідентичністю та комплексною інтеграцією підлітків із порушеннями опорно-рухового апарату у суспільство. Підлітковий вік є сенситивним у контексті особистісної ідентичності, коли здатність до рефлексії, самопізнання впливає на намагання знайти своє місце в суспільстві, розуміння сильних та слабких сторін власної особистості тощо. Проаналізовано наукові дослідження, у яких на емпіричній основі розглядаються різні аспекти особистісної ідентичності підлітків із дитячим церебральним паралічем. Визначено, що соціум та включення до суспільного життя є важливим фактором розвитку ідентичності, особливо у період її становлення у підлітковому та юнацькому віці. У сучасному суспільстві ця категорія дітей стикається з певними обмеженнями, незважаючи на орієнтовану на інклюзивне навчання політику держави. Це все, в свою чергу, впливає на становлення особистісної ідентичності підлітка із порушенням психофізичного розвитку, яка в подальшому буде визначати його соціальну позицію та прагнення бути повноцінним членом суспільства.

Було визначено напрями роботи психолога з підлітками із порушеннями функцій опорно-рухового апарату з метою їх успішної інтеграції у суспільство. Підкреслено важливість роботи із батьками, їх психологічної підтримки задля покращення психологічного клімату в родині, що важливо для особистісного та пізнавального розвитку підлітка з порушеннями опорно-рухового апарату.

Біографії авторів

ГаннаОлександрівна Найдьонова, Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, м. Київ

Кандидат психологічних наук, доцент

Таїсія Вадимівна Зацепіна, Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, м. Київ

магістр

Посилання

Aslanova, S. R. (2016). Social adaptation in case of cerebral palsy. Teacher of XX century. Series Remedial pedagogy. № 3. 191–197 (rus).
Beckert, T. & Maxey, М. (2017). Adolescents with Disabilities. Adolescent Research.Volume 2. 59–75 (eng).
Bronfenbrenner, U. (1994). Ecological models of human development. In International Encyclopedia of Education (Vol. 3, 2nd ed.). Oxford : Elsevier (eng).
Chukhrii, I. (2019). The features of social adaptation of youth with muscle-skeleton disorder due to dysontogenesis. European Humanities Studies: State and Society. 17 (1(I), 261–274. https://doi.org/10.38014/ehs-ss.2019.1-I.20 (ukr).
Cocks, N., Barton, B. &Donelly, M. (2009). Self-Concept of Boys with Developmental Coordination Disorder. Physical& Occupational Therapy In Pediatrics. 29:1, 6–22 https://doi.org/10.1080/01942630802574932 (eng).
Dmitrieva, E. N. &Levickaja, T. E. (2007) Gender and age identification of children and adolescents with cerebral palsy. Bulletin of Tomsk State University. Issue. 295. 164–165 (rus).
Goffman, E. (1963). Stigma: Notes on the management of spoiled identity. Engle-wood Cliffs, N. J.: Prentice-Hall (eng).
Hamretskyi, I. S., Stoliarenko, O. V.& Stoliarenko, O. V. (2012).Integration of people with special needs into societyas a manifestationof a valuable and tolerantattitude to wards people. Actual problems of education and upbringing of people with special needs:collection of scientific works. № 9(11). 27–39 (ukr).
Jemtå, L., Fugl-Meyer, K. S., Öberg, K., & Dahl, M. (2009). Self-esteem in children and adolescents with mobility impairment: Impact on well-being and coping strategies. ActaPaediatrica,98 (3). 567–572https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.2008.01081.x. (eng).
Joyce, M. &Hurlbut, N. (1986). The Self-Esteem of Adolescents with Cerebral Palsy. American Journal of Occupational Therapy. Vol. 40, 402–407 (eng).
Konopliasta, S. Yu. &Bielova, O. B. (2021). Current problems of integration in the education of children with special educational needs in Ukraine. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. SocialWork) : scientific journal : Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education Khortytsia National Educational and Rehabilitational Academy of Zaporizhzhia Regional Council, Iss. 2(5). 103–112. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-5-11(ukr).
Logar, S. (2012). Psychological factors in children with cerebral palsy and their families: Eastern Journal of Medicine. Ljubljana: University Rehabilitation Institute of the Republic of Slovenia. 17. 204–212 (eng).
Magill-Evans, J., Darrah, J., Pain, K., Adkins, R. &Kratochvil, M. (2001). Are families with adolescents and young adults with cerebral palsy the same as other families? Developmental Medicine & Child Neurology. 43: 466–472. (eng).
Naidonova, H. O.& Zetsepina, T. V. (2020). Features of gender identity in adolescents with autistic spectrum disorders. Journal of Khortytsia National Academy. (Series: Pedagogy. SocialWork).: Publishing house of the Municipal Institution of Higher Education. Khortytsia National Educational Rehabilitation Academy of Zaporizhzhia Regional Council. Iss. 1(2). 163–171. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2020-2-17 (ukr).
Parents of Children with Cerebral Palsy (2022, February 1). Physiopedia. https://www.physio-pedia.com/index.php?title=Parents_of_Children_with_Cerebral_Palsy&oldid=293047) (eng).
Pavlova, O. S. (2016). Features of social adaptation of adolescents with cerebral palsy inanintegratedlearningenvironment. Scientific and methodological e-journal «Concept».Issue 20. 61–65 (rus).
Research on the quality of inclusive education for children with special educational needs (December 2020 - January 2021) https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/2021/04/02/Doslidzhennya_yakosti_inklyuzyvnoyi_osvity_1_02_04.pdf(Access:01.09.22)
Shikako-Thomas, K., Lach, L., Majnemer, A. &Nimigon, J. et al. (2009). Quality of Life from the Perspective of Adolescents with Cerebral Palsy: «I Just Think I'm a Normal Kid, I Just Happen to have a Disability». Quality of Life, Vol. 18, No. 7. 825–832. (eng)
Shipitsyna, L. M. &Mamaichuk, I. I. (2001). CerebralPalsy. Sankt-Peterburg : Publishing House «DidaktikaPlus» 232–235 (rus).
Stewart, D. A., Lawless, J. J., Shimmell, L. J. &Palisano, R. J. et al. (2011). Social Participation of Adolescents with Cerebral Palsy: Trade-offs and Choices. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics. https://doi.org/10.3109/01942638.2011.631100(eng).
Turubarova, A. V. (2020).Peculiarities of self-esteem of adolescents with cerebral palsy. Collection of scientific papers on the materials of V International scientific-practical conference of young scientists](Kherson, 14th May 2020) : EntrepreneurVyshemyrskyi V. S., 376–379 (ukr).
Zhyhunova,H. V. (2011).Personality identity of young people with disability. The World of Science, Culture, Education. № 5 (30). 405–408 (rus).
Опубліковано
2022-12-23